BRATISLAVA 14. novembra (WEBNOVINY) – V stavebných prácach na prvom, deväťkilometrovom úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov by sa podľa predbežnej dohody so zhotoviteľom malo pokračovať všade tam, kde to len bude možné.
Ako agentúru SITA v stredu informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa, na zamedzenie budúcich škôd je totiž dôležité niektoré stavebné úkony urobiť ešte pred príchodom zimného obdobia.
Výstavba západnej časti diaľnice pri Levoči sa oproti pôvodne plánovanému termínu oneskorí. „Je očakávaný sklz niekoľko mesiacov. Robíme však všetko pre to, aby stavba bola dokončená čo najskôr. Presný dátum ale nie je možné v tejto chvíli povedať, pretože to do veľkej miery závisí od výsledkov vyšetrovania,“ uviedol Kóňa.
Podľa zmluvy o dielo medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. (NDS) a stavebným združením firiem Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. prvý úsek diaľnice Jánovce – Jablonov by mal byť hotový do konca roka 2013.
Po nešťastí pri stavbe diaľničného mosta na Spiši, kde 2. novembra počas betonáže skolabovala pevná podperná konštrukcia, minister dopravy Ján Počiatek nariadil zastaviť všetky práce na prvom úseku diaľnice Jánovce – Jablonov.
Obrazom: Pád mosta pri Kurimanoch
Rezort dopravy zároveň zakázal používanie skruží Weise na všetkých dopravných stavbách až do ukončenia vyšetrovania prípadu. Okrem toho na všetky dočasné podperné konštrukcie prikázal zhotoviteľom predložiť ďalšie nezávislé statické posudky. Popritom sa začala kontrola výstavby 43 mostov na rozostavaných úsekoch D1 Dubná Skala – Turany (28 mostov) a Fričovce – Svinia (15 mostov).
Bögl a Krýsl má na starosti výstavbu mosta, kde zlyhala podperná konštrukcia. Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpornej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. so sídlom v Poprade.
Z desiatich mostov na prvom úseku D1 Jánovce – Jablonov zodpovedá český dodávateľ za stavbu piatich, z toho štyri má postaviť sám.
Chybný statický výpočet
Predpokladá sa, že jednou z príčin tragédie, pri ktorej zomreli štyria a zranili sa jedenásti robotníci, mohol byť chybný statický výpočet použitej podpernej skruže.
Ministerstvo dopravy zatiaľ nevie, kedy by mohli byť známe výsledky vyšetrovania príčin nešťastia, keďže to nepatrí do jeho kompetencie. Podľa neoficiálnych informácií by vyšetrovanie mohlo trvať až do jari budúceho roka.
Výstavba časti diaľnice pri Levoči začala vlani v lete. Ku koncu septembra boli podľa rezortu dopravy vyfakturované práce za 19,677 mil. eur.
Zmluvná cena za stavbu tohto úseku D1 je 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, pričom predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy bola 95 mil. eur.
Vedúcim členom združenia dodávateľov je Váhostav. „Podiel jednotlivých členov v združení je ich internou záležitosťou. V zmysle zmluvy o dielo je vo vzťahu k NDS zodpovednosť členov združenia spoločná a nerozdielna,“ informoval Kóňa. NDS podľa ministerstva neskúma ani skutočný finančný, ani vecný objem subdodávok. „Voči NDS vystupuje len generálny dodávateľ,“ dodal rezortný hovorca.
Počiatek s Figeľom sa obviňujú
Počiatek najprv tvrdil, že plnú zodpovednosť nesie dodávateľ stavby diaľnice a vylúčil, že by mohol pochybiť aj stavebný dozor, ktorý vykonáva sama NDS.
Figeľ zas hovoril, že zlyhal aj stavebný dozor a podľa zmluvy o dielo mala byť pri betonáži mosta použitá výsuvná skruž namiesto podpernej konštrukcie.
Minister tvrdil, že podľa projektovej dokumentácie mala byť použitá pevná skruž opretá o zem. Ministerstvo neskôr vyhlásilo, že Figeľ, keď bol ministrom, dal zhotoviteľovi voľnú ruku pri výbere podpernej konštrukcie.
„Politizovanie tejto tragickej udalosti len odkláňa pozornosť od toho, čo sa na moste stalo a prečo. Vinníci však musia byť a veríme, že budú potrestaní,“ uzavrel Kóňa.