Tri slovenské automobilky patria k najväčším v rámci strednej a východnej Európy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Automobilový priemysel
Foto: ilustračné, www.thinkstockphotos.com

BRATISLAVA 18. októbra (WebNoviny.sk) – Tri automobilky pôsobiace na Slovensku, a to Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PCA Slovakia patria do top desiatky najväčších automobiliek strednej a východnej Európy.

Vyplýva to z údajov spoločnosti Coface. Slovensko má v regionálnej top desiatke aj najpočetnejšie zastúpenie, a to spomínané tri automobilky, kým Česko, Poľsko a Maďarsko po dvoch zástupcoch a Rumunsko jednu. Najväčšou automobilkou v regióne strednej a východnej Európy je Škoda Auto.

Najväčšou je Škoda Auto

Tržby automobilového sektora v regióne vlani medziročne vzrástli o 8,6 % na 128 mld. eur a zisk o 6,8 %. Dôvodom je podľa Coface ozdravenie v eurozóne a obnovená dôvera domácností a firiem. V roku 2016 bolo každé piate vozidlo v EÚ vyrobené v závode v jednej z krajín strednej a východnej Európy. Celkovo sa tu vyrobili štyri milióny automobilov, čo je podľa Coface 22 % celkovej produkcie áut v EÚ.

Slovensko pritiahlo do regiónu druhú najvýznamnejšiu investíciu. Po Daimleri, ktorý v Poľsku otvoril závod na výrobu Mercedes-Benz, chce svoj prvý európsky závod mimo domovskej Veľkej Británie sprevádzkovať na Slovensku Jaguar Land Rover.

Prevádzkovanie Jaguaru Land Rover

“Zabehnutá produkcia troch etablovaných výrobcov a príchod ďalšieho výrobcu potvrdzuje úspešnosť lokalizácie produkcie na Slovensku a dáva pozitívny predpoklad jeho vývoja do budúcnosti,” konštatuje Juraj Janči, country manažér Coface Slovensko.

Avšak najväčším rizikom podľa Coface je, že už teraz Slovensko čelí a v budúcnosti bude čeliť nedostatku pracovnej sily. S týmto problémom zápasí celý región. “Dokonca Česko a Maďarsko majú ešte vyššiu mieru neobsadenosti pracovných miest ako Slovensko,” povedal Grzegorz Sielewicz, analytik Coface pre strednú a východnú Európu.

Z hľadiska priemyslu všeobecne je podľa Coface vysoká koncentrácia na jeden sektor riziková z dôvodu možných dopadov pri cyklickom vývoji.

“No v strednodobom horizonte 5 až 10 rokov zatiaľ nie je známy dôvod pre prudký prepad záujmu o motorové vozidlá,“ konštatuje Janči. Problém skôr vidí v zákaze registrácie vozidiel so spaľovacími motormi do obdobia 2030 až 2050. Táto zmena bude podľa neho radikálna a nie všetky automobilky ju môžu prežiť.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie KiaŠkoda AutoVolkswagen