Tropické horúčavy ovplyvňujú aj železničnú dopravu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Koľajnice
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher.

BRATISLAVA 3. augusta (WebNoviny.sk) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami zvýšili počet kontrol na tratiach, ktoré spravujú. Kontroly sa týkajú tak koľají, ako aj trakčného vedenia, ktoré môžu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.

„Pri koľajach môže dochádzať k vychýleniu alebo k vybočeniu koľaje, pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača rušňa s trakčným vedením. ŽSR sa vďaka úsiliu svojich zamestnancov darí udržať železničnú infraštruktúru v prevádzkyschopnom stave, v uplynulých dňoch sme napriek extrémnym horúčavám nezaznamenali žiadnu nehodu, ani vážne ohrozenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy,“ informovala agentúru SITA v tlačovej správe hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Teplotné pochôdzky

Okrem pravidelných peších pochôdzok počas zvýšených teplôt, respektíve pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40°C, čo je už pri teplote vzduchu 28° C robia pracovníci železníc tzv. teplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40°C môže teplota koľajnice dosiahnuť 60 až 80°C. Na určených úsekoch sa preto počas horúčav, ktoré sa začali ešte v júni, teplota vzduchu a koľajníc meria denne.

Zvýšená pozornosť sa pritom podľa Pavlikovej venuje predovšetkým náhlym zmenám polohy koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo jej vybočenia. Každé vybočenie koľaje totiž vážne ohrozuje bezpečnosť železničnej prevádzky, preto je potrebné prevádzku na tejto koľaji ihneď vylúčiť a urýchlene rozhodnúť o spôsobe odstránenia vzniknutej chyby.

Rušenie výluk

Aby sa predišlo nežiadúcim vplyvom teploty na stabilitu koľají, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt aj udržiavacie práce tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť prevádzky. Taktiež sa rušia výluky, v ktorých boli plánované práce znižujúce stabilitu koľají. Prípadne sa práce a výluky presúvajú na noc.

Ďalším z preventívnych opatrení, ktoré ŽSR využívajú počas horúčav, je zavádzanie „teplotných pomalých ciest“. Ak je bezpečnosť železničnej prevádzky akokoľvek ohrozená, zamestnanci ŽSR sú povinní vykonať pešiu prehliadku či mimoriadnu kontrolnú jazdu.

Automatizované zariadenie

Okrem merania teplôt majú ŽSR zabudované automatizované záznamové zariadenie na meranie teplôt koľajnice, napríklad v lokalite Železná Studienka v Bratislave, kde sa meria teplota koľajnice v troch bodoch v intervale desať minút. Najvyššia denná teplota bola nameraná tento týždeň v utorok 1. augusta, a to 36 °C a teplota koľajnice 51,3 °C.

O deň neskôr, v stredu 2. augusta zaznamenali teplotu vzduchu 35 °C a teplotu koľajnice 53,5 °C. Teplota koľajnice je ovplyvnená nielen teplotou vzduchu, ale aj ďalšími faktormi (dĺžka svitu, intenzita a smer vetra, dlhodobá priemerná teplota vzduchu, lokalita, vlhkosť a podobne).

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky