Tunelovaniu správy ciest majú brániť nové stanovy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Banskobystrická regionálna správa ciest
Foto: SITA/Dušan Hein

BANSKÁ BYSTRICA 6. februára (WEBNOVINY) – Župná firma Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC), ktorá vlani bez vedomia dozornej rady aj členov predstavenstva založila dcérsku firmu Regionálne cesty, presunula na ňu správu župných ciest a následne väčšinovú časť z nej predala súkromnej firme z Londýna, má nové predstavenstvo a stanovy. Informoval o tom župan Vladimír Maňka s tým, že nové stanovy by mali zabrániť možnosti zopakovania podobnej kauzy v budúcnosti. „Aby si tu hocikto nezmyslel, nejaký jednotlivec alebo predseda VÚC, alebo ktokoľvek, že tu chce niečo urobiť a urobí to sám tak, že ostatní sa iba pozerajú a nestihnú sa čudovať,“ povedal pre agentúru SITA Maňka. Tohtotýždňové mimoriadne valné zhromaždenie BBRSC požiadalo vedenie tejto firmy o urýchlené riešenie situácie s dcérskou firmou Regionálne cesty. Podľa Maňku by mala táto dcérska firma zaniknúť.

Spoločnosť s ručením obmedzeným Regionálne cesty vznikla 28. októbra ako 100-percentná dcérska firma akciovej spoločnosti BBRSC, ktorej 100-percentným akcionárom je Banskobystrický samosprávny kraj. O založení dcérskej firmy nevedeli členovia predstavenstva ani dozornej rady BBRSC, župní poslanci sa o ňom dozvedeli náhodou z obchodného registra. Zmluvou z 25. novembra prešli z BBRSC na firmu Regionálne cesty ako nepeňažný vklad práva a povinnosti z Rámcovej zmluvy o údržbe, zabezpečujúce objednávky na údržbu ciest vo vlastníctve Banskobystrickej župy do konca roka 2037. Od 1. decembra sa novým, 70-percentným majiteľom Regionálnych ciest stala firma CENTRAL AND EASTERN EUROPE INFRASTRUCTURE INVESTMENTS LIMITED, sídliaca v britskom Londýne. Pôvodná materská firma Banskobystrická regionálna správa ciest zostala menšinovým vlastníkom, keď jej vklad bol 8-tisíc eur, kým vklad britskej firmy 19-tisíc eur. Výsledkom celého procesu bolo, že banskobystrická župa si u väčšinovo súkromnej firmy Regionálne cesty musela údržbu svojich ciest objednávať každoročne pod hrozbou pokuty vo výške 20 percent z celoročného úhrnu ceny prác a výkonov. Pre tento rok by táto pokuta bola 1,82 milióna eur.

Celý proces označili viacerí župní poslanci aj novozvolený predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka za možné tunelovanie. Vtedajší župan Milan Murgaš, ktorý ako štatutárny zástupca samosprávneho kraja ako stopercentného akcionára zastával v BBRSC funkciu valného zhromaždenia, proces obhajoval tým, že má smerovať k zvýšeniu efektívnosti, kvality a hospodárnosti pri údržbe ciest II. a III. triedy. Podpredseda dozornej rady Banskobystrickej regionálnej správy ciest Ladislav Kukolík odoslal v tejto súvislosti 14. decembra na prokuratúru trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre podozrenie z porušovania zákonov a trestnej činnosti. O tri dni konateľ Regionálnych ciest Miloš Macko agentúru SITA informoval, že jediným majiteľom tejto firmy sa opäť stáva BBRSC, ktorej britský spoločník predal svoj podiel. Macko agentúre poskytol aj vyhlásenie riaditeľa firmy CENTRAL AND EASTERN EUROPE INFRASTRUCTURE INVESTMENTS LIMITED Edwarda Lestradea, podľa ktorého sa táto firma rozhodla „vystúpiť z projektu verejno-súkromného partnerstva (…) po zvážení finančnej situácie spoločnosti Regionálne cesty a preskúmania možnosti úhrady strát a dlhov, ktoré vznikli spoločnosti BBRSC v súvislosti so správou a údržbou ciest v kraji.“ BBRSC sa opätovným stopercentným majiteľom Regionálnych ciest stala podľa výpisu z obchodného registra 8. januára.

Nový župan Maňka v súčasnosti tvrdí, že vrátiť správu ciest pod kontrolu župy sa podarilo vďaka jeho osobnej iniciatíve a rokovaniu so zástupcami britskej firmy, ktorí pochopili, že by nasledovala „veľká vojna“ medzi župou a nimi. „Oni vedeli, že by na nás získali veľké finančné prostriedky, keby táto zmluva zostala. Napriek tomu nechceli, aby sme medzi sebou bojovali, na tomto trhu by to ani im neprospelo. Sľúbili mi, ešte predtým ako som nastúpil do tejto funkcie, bolo to ešte začiatkom decembra, že tie veci dajú do poriadku. Tento svoj sľub splnili,“ povedal pre agentúru SITA Maňka. Kto sú zástupcovia britskej firmy, s ktorými rokoval, odmietol uviesť, potvrdil však domnienku, že to nie sú Briti. Za koľko britská firma svoj 19-tisíceurový podiel v Regionálnych cestách predala, neuviedol. „Výška odplaty za prevod obchodného podielu je predmetom obchodného tajomstva, môžeme však uviesť, že to bola suma nižšia, ako je menovitá hodnota podielu. K zmene výšky základného imania (firmy Regionálne cesty) nedošlo, takže ostalo vo výške 27-tisíc eur,“ uviedol k tomu pre agentúru SITA referát vzťahu s verejnosťou župného úradu.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Milan MurgašVladimír Maňka