NITRA 1. novembra (WEBNOVINY) – Zimnú údržbu ciest bude v Nitrianskom regióne tento rok komplikovať výstavba rýchlostnej cesty R1. Vozidlá zo stavby spomaľujú dopravu a znečisťujú vozovku, upozorňujú cestári.
„Bude to robiť problémy, ale nič sa nedá robiť, tá cesta sa musí postaviť,“ povedal prevádzkovo-technický námestník Regionálnej správy a údržby ciest Nitra Ľubor Andrášik. Zimná sezóna sa pre cestárov začína dnes.
Meteorológovia na tento rok predpovedajú dlhú a tuhú zimu, médiá hovoria dokonca o storočnej zime. „Počul som to, ale nemám z toho obavu, lebo nikto to predpovedať nevie,“ reagoval Andrášik. Podľa jeho slov bola veľmi náročná vlaňajšia zima. Stála zhruba 1,4 milióna eur, priemerná zima stojí do milióna eur. Problémy spôsoboval najmä vietor, ktorý nafúkaval sneh na cesty. Na zimu má regionálna správa ciest pripravených 1500 ton soli a 5000 ton drviny, z techniky je to dvadsaťjeden sypačov, osem traktorov, jednu frézu, jeden gréder a sedem nakladačov. Minulý rok pribudli tri nové sypače.
Andrášik hovorí, že vodiči nemôžu od cestárov očakávať zázraky, ale majú byť sami na zimu pripravení. „My následky zimy zmierňujeme. Nevieme stlačením nejakého tlačidla dosiahnuť, že cesty budú čierne,“ skonštatoval. Vodičom odporúča dať si pred zimou vozidlo do poriadku a prezuť zimné pneumatiky. Kamióny by mali mať so sebou aj materiál na prípadné podsypanie. Keď meteorológovia vydajú výstrahu, vodiči si majú zvážiť, či naozaj potrebujú ísť autom a či to ich vozidlo zvládne.
Problémovou býva cez zimu zlatomoravská cesta I/65, a to najmä v úseku stúpania pred križovatkou na Pohranice, pri Jelenci a v oblasti križovatiek na Prílepy a Chyzerovce. Silný vietor pravidelne spôsobuje krušné chvíle cestárom aj na ceste II/593 smerom na Lefantovce. „Veľmi tam prefukuje, pridali sme tam snehové zábrany,“ povedal Andrášik. Problémy bývajú aj medzi Čechyncami a Cetínom a medzi Čakajovcami a Ľudovítovou. Regionálna správa a údržba ciest Nitra sa stará o 515 kilometrov ciest druhej a tretej triedy. Na základe požiadaviek Slovenskej správy ciest udržiava aj 86 kilometrov ciest prvej triedy.
KOŠICE: Začína zimná pohotovosť na mestských cestách
Oddelenie správy komunikácii Magistrátu mesta Košice vypracovalo a aktualizovalo Operačný plán zimnej údržby ciest II. a III. triedy na miestnych komunikáciách, kde premáva mestská hromadná doprava (MHD) a ostatných miestnych komunikáciách v meste Košice. Ako informovala pracovníčka košického magistrátu Katarína Angelovičová, príprava na zimnú sezónu na mestských cestách sa na magistráte začala už v auguste. „Snehová kalamita zo začiatku roka nám z rozpočtu odkrojila veľkú časť peňazí, preto sa rozpočet upravoval. V súčasnosti máme na zimnú údržbu vyčlenených takmer 517 000 eur,“ uzavrel vedúci Oddelenia správy komunikácií Magistrátu mesta Košice Peter Zajak.
Na zimnej údržbe ciest spolupracuje niekoľko subjektov, okrem mesta prostredníctvom spoločnosti Kosit sú to aj Dopravný podnik mesta Košice, Správa mestskej zelene, Národná diaľničná spoločnosť, mestská polícia, Policajný zbor SR. Oddnes sú v zimnej pohotovosti 2 sypače a jeden nakladač, ich počty sa v priebehu zimy plánovite zvyšujú. Od 16. novembra pribudne ďalších šesť sypačov a dva malé mechanizmy. S príchodom hlavnej sezóny v období od 1. decembra do 28. februára bude pripravených spolu 14 sypačov a sedem malých mechanizmov, nakladač i snehová fréza. Mesto zabezpečuje aj posádku k strojom zimnej údržby. Podľa počtu mechanizmov je zároveň v pohotovosti aj potrebný počet ľudí, v najsilnejšom období ide o 21 osôb. Rovnaký počet pracovníkov zabezpečuje v tom čase ručné čistenie. V prípade kalamitných situácií má spoločnosť Kosit uzatvorené zmluvy s dodávateľmi na ďalších 29 mechanizmov s posádkami.
„Môžem povedať, že zima na cestách by nás prekvapiť nemala, ale viem, že vodiči so mnou súhlasiť nebudú,“ povedal Zajak. Dodal, že so zmluvným partnerom mesta – spoločnosťou Kosit, sú dohodnuté počty mechanizmov a posádok na zabezpečenie rýchleho a účinného zásahu. „Kosit má už zabezpečený posypový materiál, rozložili sme snehové ploty na úseky ciest, kde sa pri snežení očakávajú záveje,“ dodal Zajak.
Z kapacitných a ekonomických dôvodov sú komunikácie mesta rozdelené do troch stupňov dôležitosti: ako prvé sa pri snežení upravujú trasy, kadiaľ premáva mestská hromadná doprava, potom ostatné miestne komunikácie a chodníky a na záver parkoviská. Ručne sa čistia zastávky MHD, schody, priechody, podchody a ostrovčeky na križovatkách. „Je potrebné si uvedomiť, že strojovo čistené úseky, ktoré zabezpečuje mesto Košice, tvoria štátne cesty – trasy MHD v dĺžke 166 550 m, ostatné komunikácie v dĺžke 138 000 m, chodníky takmer 118 000 m a parkoviská s celkovou plochou 36 866 metrov štvorcových. Z ručne čistených plôch ide napríklad o 23 019 metrov štvorcových zastávok MHD s priľahlými chodníkmi,“ zdôraznil Peter Zajak.