KOŠICE 14. mája (WEBNOVINY) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podala v piatok na Okresnom súde Bratislava I. žaloby na Slovenskú republiku, resp. ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií a na Národnú diaľničnú spoločnosť. Žaloby sa týkajú zastavenia výberu mýta na niektorých úsekoch, pričom sa v nich hovorí o zlom účtovaní konkrétnych úsekov, ako aj všeobecne úsekov v intravilánoch obcí. Únia tiež podala návrh na vydanie dvoch predbežných opatrení. Dopravcovia ďalej poukazujú na „nesystémový, nepripravený a nespravodlivý systém výberu mýta„. Informoval o tom na piatkovej tlačovej besede predseda UNAS Jaroslav Polaček. Podľa neho ak sa dopravcovia nedomôžu nápravy, sú pripravení obnoviť nátlakové akcie.
Polaček ďalej uviedol, že únia je apolitickou organizáciou a pripravované kroky nemajú nič spoločné s blížiacimi sa voľbami do národnej rady. Uvažujú o stretnutí svojich členov koncom júna vo Zvolene, kde by mali dohodnúť konkrétne nátlakové aktivity. Podľa Polačka na Slovensku sa dopravou živí 160 tisíc ľudí a mýtny systém likviduje ich živnosti. „Nenecháme potláčať naše práva, nenecháme si vyťahovať peniaze z našich peňaženiek,“ povedal Polaček. Dopravcovia poukazujú aj na chybné palubné jednotky, kaziace sa mýtne kalkulačky a likvidačné pokuty. Agentúra SITA požiadala o stanovisko k postupu autodopravcov ministerstvo dopravy aj NDS.
Jedna zo žalôb sa týka úsekov, ktorých dĺžky sú podľa UNAS nesprávne vymedzené. Ide o dva úseky pri Hrhove na východnom Slovensku, kde prejde denne vyše 2 300 vozidiel nad 3,5 tony. Dopravcom tu vznikajú denne škody vo výške 1 500 eur, tvrdí UNAS. Okrem toho dopravcovia podali návrh na vydanie predbežného opatrenia nesprávne vymedzeným dĺžkam úsekov, v ktorom žiadajú zastavenie výberu mýta od 1. júna. V ďalšej žalobe žiadajú o upustenie od protiprávneho konania z dôvodu výberu mýta za úseky ciest, ktoré prechádzajú cez intravilány obcí. Zároveň podali obdobný návrh na vydanie predbežného opatrenia súvisiaceho s touto žalobou.
UNAS ďalej žiada vyvodiť dôsledky voči ministerstvu dopravy, zjednať nápravu, pričom chce rokovať s predsedom vlády o nefunkčnosti elektronického mýta. Kompetentných vyzýva, aby sa zaoberali účtovaním spoplatnených úsekov ciest podliehajúcich plateniu mýta a vyberaním likvidačných pokút od dopravcov pri neúmyselnom neplatení mýta.
Slovensko zaviedlo elektronické mýto pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony a autobusy na zhruba 2 000 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy od 1. januára tohto roku. Systém však podľa dopravcov nebol dobre pripravený, pretože platili aj za časti úsekov, ktoré v skutočnosti neprejazdili. Ich záujmy háji Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá vznikla koncom roka 2009. Proti systému výberu mýta začali dopravcovia protestovať „spanilou jazdou“ kamiónov, ktoré zabrzdili dopravu v niekoľkých slovenských mestách. Kabinet Roberta Fica vyhovel niektorým požiadavkám malých a stredných prepravcov, na rokovanie ich však premiér nepozval, lebo nesplnili jeho požiadavku na zrušenie protestov. Vláda znížila spotrebnú daň na naftu a do konca januára prestala vyberať mýto na väčšine spoplatnených úsekoch, aby sa pripravili zmeny. Začiatkom februára sa blokácia niektorých úsekov ciest zopakovala.
SITA