BRATISLAVA 31. januára (WEBNOVINY) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) už prerokovala konkrétnu podobu a ostatné detaily pripravovaného štrajku. Ako by mal po vyše roku ďalší štrajk kamionistov vyzerať, zatiaľ nechce prezradiť. Vedenie organizácie dúfa, že po stretnutí s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS), plánovanom v stredu 2. februára, sa situácia zmení a štrajku sa podarí predísť. „To bude hlavnou úlohou nášho stretnutia a pevne veríme, že to je cieľom oboch zúčastnených strán,“ informovala v pondelok agentúru SITA tajomníčka a členka predsedníctva UNAS Jana Sarvašová. Príprava štrajku, vzhľadom na rastúcu nespokojnosť cestných dopravcov so situáciou v doprave a s mýtom, bola podľa nej hlavnou témou nedeľňajšieho zasadnutia predsedníctva únie v Lučenci. „Na stretnutí sme sa zhodli na tom, že konkrétnu podobu, ako aj detaily v tejto chvíli nezverejníme,“ dodala.
Dopravcovia chcú s premiérkou rokovať o všetkých svojich požiadavkách, ako aj o kritickej situácii v doprave a výhradách k prevádzke mýtneho systému. „Veríme, že sa nám spoločne podarí nájsť východisko z tejto patovej situácie a jej postoj k celej veci bude na inej úrovni ako postoj kompetentných, ktorí majú možnosť túto situáciu riešiť, no doposiaľ tak neurobili,“ uviedla ďalej Sarvašová. Kancelária predsedníčky vlády minulý týždeň oslovila úniu kvôli plánovanému stretnutiu s tým, že termín mali potvrdiť v pondelok 31. januára.
UNAS nie je spokojná, ako kompetentní pristupujú k jej štyrom požiadavkám, ktoré zverejnila súčasne s vyhlásením mesačnej štrajkovej pohotovosti na zvolenskom stretnutí 15. januára. Cestní dopravcovia, permanentne kritizujúci fungovanie mýtneho systému a podmienky pre dopravcov, poslali svoje požiadavky zainteresovaným, ale zatiaľ nedosiahli žiadne výsledky.
„Mám obavy, že situáciu podceňujú a tým dochádza k jej vyhroteniu,“ upozornila Sarvašová. Bez zverejnenia aj zabielených častí zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a.s. a prevádzkovateľom mýta SkyToll, a.s. sa podľa nej nevedia na rokovaniach s ministerstvom dopravy pohnúť ani o krok ďalej. S odtajnením časti zmluvy o vybudovaní a prevádzkovaní elektronického výberu mýta z januára 2009, týkajúcej sa ponuky, SkyToll nesúhlasí, pretože ide o obchodné tajomstvo.
Vedenie únie vyslovilo poľutovanie nad ľahostajnosťou ministerstva dopravy, ktoré podľa jej predsedu Jaroslava Polačka vo veci odtajnenia časti zmluvy o mýte „nekoná a svojou nečinnosťou obhajuje záujmy súkromnej firmy.“ Šéf únie tvrdí, že nespokojnosť autodopravcov naberá na obrátkach. „Dôvod je jednoduchý. Minister ešte neprejavil záujem sa s nami stretnúť. Uvidíme, čo nám na to povie premiérka,“ zdôvodnila Sarvašová, prečo si myslia, že je rezort dopravy v tejto otázke ľahostajný. Únia podľa nej predkladá ministerstvu návrhy zmien v mýtnom systéme, na ktoré jej nedokáže zareagovať. „Ministerstvo totiž netuší, či je možné tieto zmeny realizovať v praxi a či zabielené strany zmluvy neobsahujú fakty, ktoré by realizácii týchto zmien zabránili. Len po zverejnení aj tejto časti zmluvy môžeme spoločne s ministerstvom nájsť riešenie,“ tvrdí Sarvašová.
UNAS na zvolenskom stretnutí v polovici januára vzniesol ako prvú požiadavku na pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom. Výber mýta by mal byť podľa únie dovtedy zabezpečený náhradným spôsobom, napríklad predajom diaľničných nálepiek. „Ako sa ukázalo, je tento spôsob pre štát výhodnejší,“ tvrdí Sarvašová. Dopravcovia argumentujú tým, že SkyToll zarobil na mýte za minulý prvý rok jeho prevádzky takmer 100 mil. eur, ale štátu zostalo menej, ako vybral v roku 2009 na diaľničných známkach pre automobily nad 3,5 tony. SkyToll vlani na mýte vybral pre štát takmer 142 mil. eur. Z tejto sumy mu NDS zaplatí väčšinu v ročnej splátke za vybudovanie a prevádzku mýta.
Dopravcovia žiadajú aj zníženie a zjednotenie dane z motorových vozidiel, keďže jej výšku určujú samosprávne kraje. Peniaze vybraté z tejto dane by mali byť podľa nich účelovo viazané len na opravy a výstavbu regionálnych ciest druhej a tretej triedy. „Otázka dane z motorových vozidiel je otvorená viac než rok. Namietame jej výšku. Každej krajine, v ktorej bolo zavedené elektronické mýto, aj keď len na diaľniciach a rýchlostných cestách, išla cena tejto dane rapídne dole. U nás došlo k spoplatneniu aj ciest prvej triedy a paradoxne sa daň z motorových vozidiel zvýšila,“ pripomenula Sarvašová. Za problém označila aj to, že kraje sa netaja tým, že peniaze z tejto dane používajú aj na iné výdavky ako na cesty.
Ďalšími požiadavkami únie bola kompenzácia zvýšených nákladov cestných dopravcov profesijnou vratkou spotrebnej dane z minerálnych palív a podpísanie zmluvy o spolupráci s rezortom dopravy. Uzavretie tejto zmluvy je podľa dopravcov štandardnou spoluprácou medzi profesijným združením a patričným ministerstvom. „Táto zmluva už mala byť podpísaná dlhšiu dobu, no pán minister sa od sľubu ďalej nedostal. Jeho stanovisko k podpisu sa vraj nezmenilo, no faktom zostáva, že zmluva, ktorú má na stole už niekoľko mesiacov, podpísaná doteraz nebola,“ uzavrela Sarvašová.