BRATISLAVA 31. decembra (WEBNOVINY) – Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) nesúhlasí s novou výškou a rozsahom mýtneho spoplatnenia cestnej infraštruktúry v SR, ktoré považuje v rámci štandardných pomerov v Európskej únii za najhoršie. Nepáči sa jej ani rozdelenie emisných tried vozidiel nad 3,5 tony.
UNAS v spojitosti so zmenami v elektronickom výbere mýta, ktoré začínajú platiť 1. januára 2014, zároveň žiada okamžité zrušenie monitoringu na krajských cestách II. a III. triedy, na ktorých bude nulová sadzba mýta.
Autodopravcovia taktiež vyjadrujú nesúhlas so zvýšením pokút. „Tie už nemajú represívny význam, ale sú likvidačné, čo vytvára negatívne podmienky až na úrovni bránenia v podnikaní,“ uviedol UNAS.
Ovplyvnia obyvateľstvo
Akékoľvek zhoršenie podmienok v podnikaní autodopravcov sa podľa nich veľmi negatívne dotkne životnej úrovne obyvateľov. „Zvýšenie nákladov, či iných podmienok pre dopravcov sa automaticky premietnu v celej spoločnosti a najviac budú trpieť najchudobnejší obyvatelia,“ tvrdí UNAS. Novým predsedom organizácie sa na jej valnom zhromaždení vo Zvolene 28. decembra stal Milan Laurinec.
Viaceré zmeny v mýtnom systému od začiatku roka 2014 pocítia prakticky všetci prevádzkovatelia vozidiel nad 3,5 tony, ktorí sú povinní platiť mýto za spoplatnenú cestnú sieť.
Nové úseky
Súčasná sieť vymedzených úsekov ciest sa rozšíri o nové úseky ciest I. triedy v celkovej dĺžke 234 kilometrov, o úseky ciest v intravilánoch miest a obcí a úseky diaľnic D1 a D2 v intraviláne Bratislavy. Za ich využívanie sa bude tiež platiť mýto.
Do siete vymedzených úsekov ciest budú patriť aj zvyšné cesty I. triedy a všetky cesty II. a III. triedy, ktoré budú spoplatnené nulovou sadzbou mýta.
Monitoring na cestách II. a III. triedy má slúžiť na získanie prehľadu o tom, kadiaľ kamióny jazdia, kto vykonáva dopravnú obsluhu, alebo iba obchádza mýtny systém.
Na cestách III. triedy bude plošný zákaz pre nákladné automobily nad 12 ton. Po všetkých vymedzených úsekoch ciest bude možné jazdiť len s palubnou jednotkou.
Zmena registračných údajov
Od 1. januára 2014 bude emisná trieda EURO IV patriť do spoločnej kategórie s triedou EURO III, ktorá bude mať vyššiu sadzbu mýta ako najekologickejšia kategória. Do nej budú zaradené vozidlá s emisnými triedami EURO V, VI a EEV. Bez zmeny zostáva zaradenie vozidiel s emisnými triedami EURO 0 – II do jednej kategórie.
Prevádzkovatelia tých vozidiel, ktoré sú v súčasnosti zaregistrované v elektronickom mýtnom systéme v spoločnej emisnej kategórii EURO IV+, musia na základe uvedeného prerozdelenia vykonať zmenu registračných údajov vozidla najneskôr do 31. decembra 2013.
V závislosti od emisnej triedy bude výška sadzieb mýta zvýhodňovať najekologickejšie vozidlá viac ako doposiaľ. Pre vozidlá často využívajúce spoplatnené úseky ciest sa zavedú zľavy zo sadzieb mýta. Výška zliav bude závisieť od počtu kilometrov najazdených konkrétnym vozidlom po cestách s úhradou mýta počas kalendárneho roka. Do množstva najazdených kilometrov sa nebudú započítavať kilometre najazdené po vymedzených úsekoch ciest spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Zľavy sa nebudú vzťahovať na autobusy nad 3,5 tony, pretože tie majú sadzby mýta znížené o 50 % už od zavedenia elektronického mýtneho systému začiatkom roku 2010.