Uzavretie prvého balíka PPP projektov sa posúva

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 30. apríla (WEBNOVINY) – Finančné uzatvorenie prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom sa posúva. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR súhlasilo s predĺžením finančného uzatvorenia projektu diaľnice D1 do 18. mája. „Súhlasil som s predĺžením lehoty na finančné uzatvorenie projektu diaľnice D1 do 18. mája 2010. Rozhodol som o predĺžení lehoty po schválení financovania EBRD a po zvážení faktu, že schválenie financovania projektu D1 zo strany 20 financujúcich bánk, vrátane EIB, je v záverečnom štádiu,“ konštatuje minister dopravy Ľubomír Vážny. Zároveň zdôrazňuje, že rozhodnutie o predĺžení termínu v žiadnom prípade nemení koncesnú zmluvu, termín ukončenia výstavby, ani podmienky splácania.

Schvaľovací proces projektu už podľa rezortu dopravy začali všetky komerčné banky a polovica z nich aj s pozitívnym záverom, vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD). „Ostatné banky, vrátane EIB, by mali dospieť k rozhodnutiu v najbližších dňoch,“ dopĺňa hovorca ministra Stanislav Jurikovič. Ako dodáva, banky začali schvaľovací proces na 2,5 mld. eur po tom, čo projekt prešiel ich interným technickým, právnickým, enviromentálnym, sociálnym a ekonomickým due diligence, ktorý preukázal, že tender bol transparentný a navrhovaná implementácia projektu je v súlade s environmentálnymi, sociálnymi a ekonomickými požiadavkami bánk a slovenským a európskym právom.

Najväčšiu verejnú zákazku v dejinách Slovenska nestopla podľa portálu eTrend.sk vláda Roberta Fica, ale Brusel. „Európska komisia informovala Európsku investičnú banku, že bude požadovať od slovenských úradov ďalšie informácia ohľadne prvej fázy PPP projektu na diaľnici D1,“ cituje oficiálne stanovisko banky portál. Ako ďalej píše eTrend.sk, banka vo vyhlásení nevysvetlila aké konkrétne informácie bude Európska komisia žiadať, ani nenaznačila, dokedy by mohlo padnúť finálne rozhodnutie.

EBRD schválila prostriedky na financovanie prvého balíka PPP projektov diaľnice D1 tento týždeň. O schválení úveru až do výšky 250 mil. eur rozhodla po vyhodnotení všetkých jeho kľúčových častí, a to ekonomickej návratnosti, environmentálnych vplyvov a sociálnych dopadov. Pre celkové finančné uzatvorenie celého projektu financovania prvého balíka PPP projektov je však ešte potrebný súhlas aj Európskej investičnej banky, ktorá by sa mala tiež podieľať na financovaní projektov.

Pripravované uzatvorenie prvého balíka PPP projektov sa v posledných dňoch stalo predmetom sporu medzi vládou a niektorými politickými stranami. Opozičné KDH vyzvalo vládu, aby vzhľadom na blížiace sa parlamentné voľby odložila rozhodnutie o financovaní celého projektu. SDKÚ-DS dokonca vyhlásila, že je pripravená v prípade finančného uzavretia balíka podať trestné oznámenie na Vážneho, ale aj premiéra Roberta Fica a ministra financií Jána Počiatka pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa. Vyhlásenia opozičných strán sú však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho „predvolebnou demagógiou a strašiakom, ktorý sa tu vyťahuje“ a pochybnosti o cene projektu sú podľa neho neopodstatnené.

Výstavbu úsekov diaľnice D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia by mala na základe koncesnej zmluvy postaviť koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina.

Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Vážny