BRATISLAVA 8. jún (WEBNOVINY) Ľudia radšej a častejšie navštevujú kúpele v letnom období. Práve vtedy je ich vyťaženosť najvyššia, teda na jar, počas letných mesiacov až do septembra. Každý, kto chce ísť do kúpeľov v tomto období, musí rátať s dlhším časom na schválenie kúpeľného návrhu zdravotnou poisťovňou.
Ako získať kúpeľný poukaz?
Závisí to od diagnózy, buď pacient patrí do kategórie A alebo B. Súbor diagnóz pre obe kategórie popisuje Indikačný zoznam pre kúpeľnú starostlivosť. Pacient s vážnou diagnózou patrí do kategórie A. Znamená to, že kúpeľný návrh vystaví ošetrujúci lekár na základe diagnózy, následne ho schvaľujú revízni lekári zdravotnej poisťovne, v ktorej je pacient poistený. Tá určí záväzný termín nástupu. Pacientom kategórie A je z verejného zdravotného poistenia hradené ubytovanie, strava a všetky liečebné procedúry. Pacient si doplatí len za cestu a zákonom stanovený kúpeľný poplatok či prípadný nadštandard v kúpeľoch.
Pacienti s menej závažnou diagnózou spadajú do kategórie B. Znamená to pre nich vyššie poplatky, pretože zdravotná poisťovňa hradí len lekárske vyšetrenie a kúpeľné procedúry súvisiace s liečbou. Stravu, dopravu i pobyt si platí pacient z vlastného vrecka.
Sám si vyberá z možných kúpeľných zariadení, v jeho réžii je aj výber termínu podľa obsadenosti zvolených kúpeľov.
Kam do kúpeľov?
Výber kúpeľného zariadenia závisí od diagnózy, pre ktorú sa pacient lieči. Avšak Slovensko má bohatú kúpeľnú históriu i súčasnosť, v malej krajine si je z čoho vybrať. Na jednu diagnózu je možnosť viacerých zariadení. Dôkazom toho je 31 prevádzkovateľov kúpeľov na celom území Slovenska.
Kúpeľné zariadenia majú zmluvy so zdravotnými poisťovňami. Aj prostredníctvom nich ponúkajú liečebné pobyty.
Hodnotným obrazom o kúpeľoch môže byť priama skúsenosť pacienta. Jeho postreh, dojem či zážitok z kúpeľov ovplyvní jeho ďalšie rozhodovanie pri výbere v budúcnosti. Až do minulého roku nik nevyhodnotil kvalitu a služby slovenských kúpeľov.
Vlani tak urobila jediná zdravotná poisťovňa Dôvera. Zostavila rebríček kúpeľov z pohľadu pacienta. Iné zdravotné poisťovne podobné rebríčky nerobia, nedisponujú takýmito informáciami ani na svojich webových stránkach.
Samotní pacienti na základe vlastnej skúsenosti hodnotili úroveň navštívených kúpeľov. Výsledok ich pohľadu môže pomôcť každému budúcemu návštevníkovi, ktorý sa rozhoduje, kam na liečenie, bez ohľadu na príslušnosť k zdravotnej poisťovni. „Názor pacientov na kúpeľnú starostlivosť patrí medzi kľúčové parametre, ktoré vypovedajú o úrovni kúpeľov. V zdravotnej poisťovni nás zaujíma, aké majú naši poistenci skúsenosti a tieto skúsenosti predkladáme aj verejnosti vo forme rebríčka. Veríme, že takéto informácie sú užitočné i pre samotné kúpele,“ povedal k hodnoteniu riaditeľ úseku nákupu zdravotnej poisťovne DÔVERA Martin Kultan.
S rebríčkom kúpeľov začala Dôvera minulý rok, vtedy hodnotili kúpele za rok 2008. Tento rok úspešnú aktivitu zopakovali, prepracovali aj metodiku hodnotenia.
Hitparáda najlepších kúpeľov za rok 2008 a 2009 podľa Dôvery
Víťazná pätica kúpeľov za rok 2009:
1. Kúpele Brusno, a.s.
2. Kúpele Dudince, a.s.
3. Prírodné jódové kúpele Číž, a.s.
4. Kúpele Nimnica, a.s.
5. Kúpele Lúčky, a.s.
K metodike hodnotenia za rok 2009:
Oslovení boli poistenci DÔVERY (teda nie aj bývalého APOLLA spred spojenia sa oboch poisťovní) zo skupiny A. Štandardizovaný dotazník dostalo poštou takmer 1 200 odliečených pacientov v roku 2009.
Dotazník obsahoval 11 otázok pokrývajúcich tri okruhy tém:
*prístup a starostlivosť personálu,
*ubytovanie a strava a
*spokojnosť s poskytnutou liečbou.
Víťazná pätica kúpeľov za rok 2008:
1. Kúpele Brusno, a.s.
2. Prírodné jódové kúpele Číž, a.s.
3. Bardejovské kúpele a.s.
4. Slovenské liečebné kúpele Piešťany, a.s.
5. Kúpele Nimnica, a.s.
K metodike hodnotenia za rok 2008
V roku 2008 sa prieskumu zúčastnilo takmer 800 respondentov. Samotný prieskum zahŕňal tri okruhy otázok:
*spokojnosť so správaním a starostlivosťou personálu
*spokojnosť s ubytovaním a stravou
*spokojnosť s poskytnutou liečbou a jej výsledkami
Hodnotenie služieb pacientom sa zameriavalo na:
*úroveň vybavenia liečebných domov
*úroveň zdravotnej časti (ambulancie, priestory na rehabilitácie a procedúry)
*úroveň vybavenia a možnosti stravovania
*dostupnosť a prostredie kúpeľov
*doplnkové služby