BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – Opozícia bude na mimoriadnej schôdzi parlamentu v stredu obhajovať spravodlivú reštrukturalizáciu aj potrebnú úpravu legislatívy. Predseda KDH Ján Figeľ na spoločnej tlačovej besede opozičných strán po ich rokovaní v utorok povedal, že ide najmä o zmeny zákonov o verejnom obstarávaní a konkurze a reštrukturalizácii, ako aj opatrenia proti schránkovým firmám.
Opozícia viní Fica za situáciu vo Váhostave
Zástupcovia opozície sa zhodli, že za situáciu okolo stavebnej spoločnosti Váhostav – SK, a. s. (Váhostav), ktorá chce v reštrukturalizácii odpísať 85 percent svojich dlhov na úkor svojich malých dodávateľov, má najväčšiu zodpovednosť vláda Roberta Fica. Smer totiž v parlamente doteraz odmietal všetky opozičné návrhy na ochranu subdodávateľov pri verejnom obstarávaní a zmeny v procese nespravodlivej reštrukturalizácie.
Váhostav nevie splatiť viac dlhov, riaditeľ možno odstúpi
Fico viní Figeľa za Váhostav, zaviedol kultúru podvodu
Sieť hovorí o morálnom bankrote vlády, istoty dostane Široký
Poškodení veritelia Váhostavu majú návrhy, chcú ísť za Ficom
Video o Váhostave zabáva internet, priblíži vám celú kauzu
Široký má väzby na schránku, ktorá chce od Váhostavu milióny
„Zhodli sme sa aj na istých postojoch, ktoré súvisia s tým, že Slovensko potrebuje transparentné, spravodlivé a motivujúce podnikateľské prostredie. Počnúc vzájomnou podporou niektorých návrhov najmä cez legislatívne opatrenia do budúcnosti, ale aj spravodlivé riešenie tohto prípadu,“ uviedol Figeľ. Nesmie to byť podľa neho na úkor občanov, ale tých, ktorí majú hlavnú zodpovednosť, a to sú akcionári a majitelia Váhostavu okrem manažmentu.
„Vládna strana Smer tri roky asistovala pri podvodnom správaní sa nielen tejto, ale aj viacerých firiem tak, že na to doplácali živnostníci a malí podnikatelia,“ povedal Figeľ. To, že Váhostav neplatil faktúry, je podľa neho známe nielen z výstavby diaľnic, ale aj z rekonštrukcie Bratislavského hradu či zákaziek v obciach a mestách. „Ak by bola vôľa zasiahnuť do neprimeraného správania sa tohto giganta, tak už od roku 2012 situácia mohla byť iná a k dnešnému stavu vôbec nemuselo dôjsť,“ pripomenul Figeľ.
Poslanci za Smer totiž v parlamente štyrikrát nepodporili návrh KDH na ochranu subdodávateľov pri verejnom obstarávaní. Reštrukturalizácia Váhostavu, tak ako je nastavená, znamená podľa predsedu KDH zbohatnutie majiteľov firmy a preto je nespravodlivá.
Kauza Váhostav má podľa Kaníka politické krytie
Kauza Váhostav je podľa poslanca Ľudovíta Kaníka (SDKÚ-DS) zákonitým dôsledkom spôsobu vládnutia Smeru. „Systému vládnutia, ktorý je postavený na korupcii, klientelizme, prepojení so sponzormi, na systéme, ktorý vyciciava štátny rozpočet, verejné financie a už aj drobných živnostníkov a zamestnancov,“ povedal Kaník.
Poslanec tvrdí, že táto kauza by tu nebola bez politického krytia, ktoré Ficova vláda poskytovala Jurajovi Širokému. Kaník si myslí, že cieľom snaženia Fica v prípade Váhostavu je „vytvoriť dymovú clonu, dokonať podvod, vyviezť peniaze do schránkových firiem a zalepiť oči poškodeným živnostníkom politickými útokmi a kamuflážou a zmenami zákonov bez toho, aby na to negatívne doplatili jeho partneri týchto politicko-biznisových prepojení“.
Na stretnutí sa zaiskrilo
V jednom bode sa opozícia nedohodla. Podpredseda Siete Andrej Hrnčiar nepochodil s návrhom vlastnej strany a z rokovania odišiel. Hrnčiar na stretnutí navrhol, aby poslanci súhlasili, že si ponechajú len 15 percent poslaneckého platu ako gesto solidarity s ľuďmi, ktorým po zaplatení všetkých záväzkov voči štátu má ostať iba 15 percent ceny ich odvedenej práce. „Je mi veľmi ľúto, že sa opoziční kolegovia odmietli pridať k našej iniciatíve,“ povedal pre agentúru SITA Hrnčiar.
Spôsoby starých politikov, ktorí si prehadzujú zodpovednosť ako horúci zemiak a ich jedinou snahou je mediálna pozornosť, nijako podľa neho nepomôžu poškodeným živnostníkom a malým podnikateľom. „Odvolávanie politikov z funkcií a ďalšie podobné hry nikdy nenahradia skutočnú pomoc malým podnikateľom, ktorí aj vďaka nečinnosti vlády ostali okradnutí. Sieti ide v prvom rade o to, aby ľudia, ktorí si prácu na nových diaľniciach skutočne odpracovali a dnes ich rodiny nemajú čo do hrnca, dostali za svoju prácu vo verejnom záujme konečne zaplatené,“ vyhlásil Hrnčiar.