V piatok 8. decembra bola v Station Contemporary Art Gallery v Petržalke otvorená výstava s názvom „Narodení v lete / Born in Summer“.
Výstava sa realizuje v autorskej koncepcii výtvarníčky Radostiny Doganovej a predstavuje súbor obrazov namaľovaných v roku 2023. Obsahovo i formálne sa autorka venuje krajinomaľbe, jej hlavnou inšpiráciou sú slnečnicové polia, ktoré spája so spomienkou na svoju rodnú krajinu.
Doganova sa k tejto téme vracia po druhý krát, s veľkým časovým odstupom – v roku 2013 po prvý krát prezentovala sériu obrazov v Galérii SPP na výstave Premeny.
Inšpirácia prírodou
Súbor diel je inšpirovaný prírodou, abstrahované námety obrazov pripomínajú prírodné formy, klíčky, konáre či stonky. Farebná skala je minimalizovaná na niekoľko základných farieb, v tónine teplých zemitých odtieňov.
Súbor diel je zároveň uchopený ako tvorivý výskum, svojrázna cesta autorky cez autonómne možnosti samotnej maľby. Je to záznam tvorivého skúmania maliarskych štruktúr, škvŕn, dotyky plochy s líniou, ale najmä farby, ktorá tvorí už dlhý čas podstatu záujmu autorky.
Čiarkový rukopis
V posledných obrazoch, ktoré Radostina Doganova prezentuje na výstave, už na prvý pohľad vnímame ich znepokojujúci čiarkový rukopis, výrazný farebný reliéf, vrstvenie maliarskych štruktúr, ktoré prekrývajú alebo skrývajú znovu vynárajúce sa formy blízke a známe našej skúsenosti z videného.
Čiarková štruktúra a reliéf farebnej hmoty sú zároveň v svojej podstate významnou vrstvou obrazu. Vytvárajú potrebné napätie v obraze, zneisťujú, znepokojujú, ale rovnako svojim spôsobom opodstatňujú vznik maliarskeho diela. Vznik obrazu, ktorý presúva pozornosť zo sveta reality do sveta nezobrazujúceho obrazu.
Výstava potrvá do januára
Na druhej strane súbor diel predstavuje myšlienky, úvahy a emócie autorky v inej obsahovej rovine. Slnečnice, slnečnicové polia, maliarka zároveň vníma ako metaforu cyklickosti v živote, kolobehu, neustáleho opakovania, narodenia, starnutia, smrť.
Znovu a stále opakujúce sa udalosti v nás a okolo nás. S istou nostalgiou sa Doganova vracia touto témou k spomienkam zo svojej rodnej krajiny – Dobrudža, poľnohospodársky kraj v severovýchodnej časti Bulharska.
Výstavu v petržalskej galérii Station bude možné navštíviť do 13.1.2024.
Radostina Doganova (*1975, Dobrič, Bulharsko) svoje výtvarné štúdia začala na Strednej umeleckej škole v Plovdive, Bulharsko. Následne v rokoch 1994 až 1996 študovala na Akadémii výtvarných umení v Sofii, v ateliéri prof. Andreja Daniela. Neskôr prestúpila na VŠVU v Bratislave, kde absolvovala magisterské (2001) a doktorandské štúdium (2010) u prof. Jána Bergera.
Radostina Doganova žije a tvorí v Bratislave. Dve krajiny jej života Bulharsko a Slovensko, ich prírodné danosti a národné kultúry, hľadanie a formulovanie vlastnej identity a spoločenského ukotvenia, sú faktory, od ktorých sa jej tvorba odvíja. Maliarka aktívne vystavuje v obidvoch krajinách, vďaka čomu je slovenskému a bulharskému publiku dobre známa. Zúčastnila sa množstva skupinových výstav doma a v zahraničí, absolvovala rezidenčne pobyty v Indii, Čechách, Rumunsku, Poľsku a Bulharsku. Samostatné výstavy realizovala v Sofii, Varne, Viedni, Mníchove, Berlíne, Lubljane, Záhrebe, Bratislave, Košiciach a i.
Jej diela sú súčasťou zbierky Národnej galérie v Sofii, Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstva zahraničných vecí Bulharskej republiky.
Od roku 2021 Radostina Doganova vedie bratislavskú galériu súčasného umenia Station Contemporary Art Gallery, kde v spolupráci so slovenskými a zahraničnými umelcami a kurátormi realizovala viac ako 25 výstavných projektov.
Projekt je realizovaný s finančnou podporou Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.