V Prešovskom kraji zdražela prímestská doprava

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nové autobusy SAD Prešov
Nové autobusy typu SOU 10,5, ktoré boli odovzdané do prevádzky SAD Prešov. Foto: SITA/Viktor Zamborský

PREŠOV 11. januára (WEBNOVINY) – Cestujúci, ktorí využívajú prímestskú dopravu v Prešovskom kraji, si od začiatku roka musia k pôvodným cenám lístkov priplatiť. Zvýšilo sa nielen jednorazové cestovné, ale aj zľavnené, teda žiacke a dôchodcovské lístky.

Všetci štyria dopravcovia, ktorými sú SAD Prešov, SAD Humenné, SAD Poprad a Bus Karpaty Stará Ľubovňa, zvýšili cestovné v priemere o sedem percent. Zdraženie pocítia viac ľudia, ktorí cestujú na kratších trasách. K pôvodnej cene lístka si priplatia od päť do 20 centov.

Viac dôvodov na zdražovanie

Podľa vyjadrenia hovorkyne Prešovského samosprávneho kraja Veroniky Fitzekovej dôvodov na zdražovanie bolo viac. Dopravcom sa znížili tržby z dôvodu poklesu počtu cestujúcich na viacerých linkách, na druhej strane sa im zvýšili náklady na pohonné hmoty, údržbu vozidiel a je v tom zohľadnená aj inflácia. Prešovský samosprávny kraj mal do konca roku 2013 najlacnejšie cestovné na Slovensku a súčasnou zmenou tarifných podmienok sa iba zosúladili ceny za dopravu so susedným Košickým samosprávnym krajom.

„Dotácia samosprávneho kraja na výkony vo verejnom záujme za päť rokov narástla o šesť miliónov eur. Kým v roku 2009 sme dali na prímestskú autobusovú dopravu dotáciu 12 miliónov eur, v roku 2013 to bolo už 18 miliónov eur. Podotýkam, že to nie sú peniaze, ktoré nám dáva ministerstvo alebo štát, ale sú to peniaze z vlastných príjmov kraja, ktoré by sme mohli použiť na školstvo, kultúru, zdravotníctvo, na opravy ciest alebo na akúkoľvek inú kompetenciu,” uviedla Fitzeková. Ďalej dodala, že nie je možné, aby dotácia na prímestskú autobusovú dopravu takto nekontrolovateľne narastala, je druhou najvyššou po Banskobystrickom samosprávnom kraji.

Spoje nebudú rušiť

Nové autobusy SAD Prešov
Foto: SITA/Viktor Zamborský

Hovorkyňa ďalej uviedla, že prešovská župa sa snažila situáciu riešiť postupne. Už v roku 2011, kedy iné kraje zvyšovali cestovné, ostali sumy v Prešovskom kraji v pôvodnej výške.

V tom čase znížil kraj počet objednaných výkonov o 1,2 milióna kilometrov, čím sa obmedzili niektoré linky. „Toto nie je cesta, ktorou by sme mohli ísť naďalej, lebo už by sme mohli niektoré lokality odrezať od sveta a skomplikovať tak život obyvateľom,” dodala Fitzeková.

Podľa jej slov verejnosť sa nateraz nemusí obávať ďalšieho rušenia spojov a nehrozia ani zmeny trás, lebo v záujme zachovania dopravnej obslužnosti by to už nebolo ani možné. Hovorkyňa potvrdila, že všetci verejní dopravcovia plnia dohodnuté zmluvy, ktorými sa zaviazali postupne obnovovať vozový park a kupujú nové autobusy. Prešovský samosprávny kraj má podpísanú zmluvu s dopravcami na desať rokov, ktorá sa naplní v roku 2017.

Generálny riaditeľ SAD Prešov, a.s. Jozef Kičura pre média povedal, že cenový výmer určil Prešovský samosprávny kraj, ktorý naposledy upravoval tarify v roku 2010. Súčasné dôvody na zvýšenie cestovného zdôvodnil poklesom počtu cestujúcich o päť percent za posledný rok a zvýšenými nákladmi dopravcov. Zvýšenie cestovného je na jednotlivých linkách rôzne, Kičura potvrdil, že aj v ich podmienkach vychádza nárast cien v priemere o sedem percent.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať