BRATISLAVA 23. augusta (WEBNOVINY) – Až 90 percent Slovákov a Sloveniek má skúsenosť s nakupovaním prostredníctvom internetu, pričom 41 percent z nich si produkty a služby zaisťuje cez internet veľmi často. Vyplýva to z výsledkov prieskumu MasterIndex, ktorý na vzorke 801 respondentov starších než 18 rokov uskutočnila výskumná agentúra g82.
Ľudia na internete najčastejšie kupujú elektroniku
Typický online nakupujúci zo Slovenska je človek vo veku 30 až 39 rokov so stredoškolským alebo vysokoškolským vzdelaním, ktorý býva vo väčšom meste a má príjem viac ako 1000 eur mesačne. Nikdy na internete nenakupovalo desať percent mužov a osem percent žien.
Vlani to bolo jedenásť percent mužov a deväť percent žien. Polovica respondentov považuje nákupy na internete za bezpečné, 36 percent si nie je istých a dvanásť percent respondentov túto aktivitu nepovažuje za bezpečnú, ale napriek tomu ju realizuje.
Ľudia nakupujúci na internete si najčastejšie kupujú elektroniku (50 percent), oblečenie a módne doplnky (49 percent), domáce spotrebiče (28 percent), kozmetiku a parfumy (28 percent), vouchery na zľavových serveroch (23 percent) a produkty v internetových aukciách (11 percent). V porovnaní s rokom 2014 sa zvyšuje online nákup kníh a hudobných nosičov, hračiek a potrieb pre deti, vstupeniek na kultúrne podujatia, športového vybavenia a zájazdov.
Slováci platia najčastejšie v hotovosti
Cieľom výskumu bolo taktiež zistiť, aké platobné metódy ľudia na internete využívajú. Najvyužívanejšou platobnou metódou je stále platba v hotovosti pri doručení, oproti roku 2014 však stúplo využívanie online platieb, platobnou kartou vlani zaplatili online takmer tretinu nákupov.
Aspoň jeden internetový nákup touto metódou zaplatilo 40 percent ľudí. Slováci najčastejšie platia online na zľavových portáloch (48 percent), ďalej za lístky na kultúrne predstavenia (42 percent) a na internetových aukciách (32 percent). Významný podiel online transakcií zaznamenali aj cestovné kancelárie, kde až polovica zákazníkov preferuje platbu online. Naopak len 10 percent ľudí hradí svoju dovolenku v hotovosti.
Informácie agentúre SITA poskytla Barbora Dlabáčková z PR agentúry Best Communications.