BRATISLAVA 3. decembra (WEBNOVINY) – Veritelia stavebnej spoločnosti Váhostav – SK, a.s. (Váhostav), ktorá je v reštrukturalizácii od 24. októbra, ukončili prihlasovanie svojich pohľadávok. Ako v utorok oznámila spoločnosť, jej dlh voči bankám sa vyšplhal na 26,7 milióna eur najmä za existujúce úvery.
Dodávateľským firmám dlhuje Váhostav na základe prihlásených pohľadávok približne 85 miliónov eur a ďalších približne 30 miliónov eur z obchodného styku je podľa spoločnosti sporných, keďže prihlásené pohľadávky nie sú v jej účtovníctve. Veritelia si prihlasovali svoje pohľadávky počas tridsiatich dní do 24. novembra.
Neprihlasovali si len svoje podiely z jednotlivých združení
Do reštrukturalizácie sa prihlásili aj partneri v združeniach, v rámci ktorých sa na výstavbe diaľnic a železníc podieľa Váhostav. „Každý má síce právo prihlásiť si svoje pohľadávky, ale konanie niektorých našich partnerov považujeme za neprimerané,“ reagoval generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Váhostavu Marián Moravčík. Metrostav si prihlásil podmienené pohľadávky 840 miliónov eur a OHL ŽS necelých 167 miliónov eur.
Neprihlasovali si len svoje podiely z jednotlivých združení, ale hodnotu celej zákazky za všetky firmy vrátane možných pokút, záruk, budúcich opráv v rámci reklamácií a podobne. „Takto si chcú pravdepodobne zlepšiť svoju finančnú situáciu, čo by malo v konečnom dôsledku vplyv na uspokojenie nárokov malých dodávateľských firiem a živnostníkov. Naša spoločnosť, samozrejme, podáva správkyni návrh na popretie týchto prihlásených podmienených pohľadávok,“ dodal Moravčík.
Posledné mesiace čelil Váhostav zvyšujúcemu sa tlaku veriteľov, pričom niektorí z nich podali na firmu aj návrh na konkurz. Jedinou možnosťou ako spoločnosť zachrániť bolo podľa nej podať návrh na reštrukturalizáciu. „Cieľom reštrukturalizácie je firmu ozdraviť a uspokojiť veriteľov vo vyššej miere ako pri konkurze a pritom ďalej udržať zamestnanosť a výrobu,“ uviedol Moravčík. „Od povolenia reštrukturalizácie je firma povinná uhrádzať všetky nové záväzky načas a tak aj robíme. Zároveň stále pracujeme na všetkých stavbách, ktoré máme zazmluvnené. Rovnako sa intenzívne venujeme aj ozdraveniu firmy smerom dovnútra,“ dodal.
Problematické podľa Váhostavu sú aj meškajúce diaľničné stavby
Za hlavný dôvod svojich finančných problémov označila spoločnosť zrušenie výstavby úsekov diaľnic D1 formou PPP projektov. Prišla tak o kľúčové zákazky, na ktoré sa v minulosti intenzívne pripravovala. Problematické podľa Váhostavu sú aj meškajúce diaľničné stavby na severe a východe Slovenska (D1 Jánovce – Jablonov, prvý úsek a Dubná Skala – Turany). Spoločnosť ich chce riadne dokončiť aj napriek stratovosti spôsobenej realizačnými cenami vysúťaženými na vrchole krízy. Tieto úseky mali byť odovzdané v júli, resp. do konca tohto roku, ale podľa očakávania NDS sa tak stane najskôr v lete 2015.
Schôdza veriteľov Váhostavu sa uskutoční v piatok 2. januára 2015 v Bratislave. Váhostav na nej prednesie správu o svojej obchodnej situácii a podnikateľskej činnosti, veritelia prihlásených pohľadávok zaujmú stanoviská a zvolia veriteľský výbor.
Spoločnosť Váhostav – SK, a. s. bola založená vo februári 1993 a so svojím predchodcom má vyše 60-ročnú históriu. Základné imanie firmy je 20 miliónov eur, jej akcionárom je spoločnosť Finasist, a. s. podnikateľa Juraja Širokého. Súčasný názov má od apríla 2001, dovtedy fungovala pod menom Prvá slovenská tunelárska, a. s. Sídlo mala najprv v Bratislave, od apríla 2000 v Žiline a od júla 2014 opäť v Bratislave.