BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – Problémy stavebnej spoločnosti Váhostav – SK, a.s. (Váhostav) sa podľa jej generálneho riaditeľa Mariána Moravčíka môžu ešte viac prehĺbiť, ak by miera uspokojenia nezabezpečených veriteľov bola vyššia ako navrhovaných 15 percent.
Moravčík v utorok povedal, že spoločnosť zostavila plán výnosov a nákladov na päť rokov, počas ktorých bude trvať reštrukturalizácia. „Vychádzajúc z tohto plánu sme schopní zarobiť 44 miliónov eur. Táto firma za posledné tri roky vyrobila stratu takmer 30 miliónov eur,“ uviedol.
Banky by sa mohli vzdať časti svojho podielu
V súvislosti s kritikou zo strany poškodených veriteľov, ktorým spoločnosť dlhuje desiatky miliónov eur, šéf Váhostavu uviedol, že za takých okolností nemá záujem ďalej pôsobiť na svojom poste. Zároveň pripustil, že ak bude mať naďalej takýto pocit, tak požiada o ukončenie pracovného pomeru v spoločnosti. Moravčík je na čele Váhostavu od októbra 2014.
Fico viní Figeľa za Váhostav, zaviedol kultúru podvodu
Sieť hovorí o morálnom bankrote vlády, istoty dostane Široký
Poškodení veritelia Váhostavu majú návrhy, chcú ísť za Ficom
Video o Váhostave zabáva internet, priblíži vám celú kauzu
Široký má väzby na schránku, ktorá chce od Váhostavu milióny
„Akcionár päť rokov v tejto firme tak či tak nič neuvidí, pretože firma je nastavená tak, že 44 miliónov eur je maximum, čo dokážeme z tejto firmy vytlačiť,“ povedal Moravčík. Pripomenul, že priemerná obchodná marža, teda zisk, v stavebníctve je na úrovni zhruba tri percentá. Manažment podľa neho tak stráca motiváciu vôbec sa o niečo usilovať.
Zvýšenie podielu uspokojenia nezabezpečených veriteľov je podľa riaditeľa Váhostavu možné niekoľkými spôsobmi. „Banky by sa teoreticky mohli uspokojiť s tým, že ich uspokojenie v reštrukturalizácii nebude sto percent, ale bude menšie. Myslím si, že nezahlasujú za takýto plán na schôdzi veriteľov a vidím to, ako málo priechodné,“ priblížil Moravčík. Ak by banky aj súhlasili s mierou svojho uspokojenia zhruba 70 percent, nezabezpečení veritelia by dostali asi 18 percent svojich pohľadávok.
Urobil som maximum, aby spoločnosť prežila, hovorí Moravčík
Spoločnosť by si mohla počas piatich rokov aj požičať na splácanie starých dlhov. „Teoreticky je to možné, ale plán je postavený tak, že ak si požičiate na úrovni tri percentá a marža je tri percentá, znova ste tam, kde ste boli. Nedokážete splácať a do budúcna je to cesta do pekla. Firma nemá šancu prežiť, lebo peniaze, ktoré si požičia, bude veľmi ťažko splácať na to, aby prežila,“ dodal Moravčík.
Tvrdí, že urobil maximum preto, aby spoločnosť prežila. Zamestnanci Váhostavu v utorok odovzdali otvorený list v parlamente pred stredajšou mimoriadnou schôdzou, na ktorej sa bude rokovať o problémoch reštrukturalizácií na Slovensku na základe prípadu Váhostavu.
Šefár chce riešiť situáciu v celom stavebníctve
Popri nezabezpečených veriteľoch sa cítia byť ohrození aj zamestnanci Váhostavu. „Návrhy okolo našej akciovej spoločnosti vzbudzujú len obavy. Nejde len o štatutárov a majiteľov, ale ide hlavne o zamestnancov a našich subdodávateľov,“ povedal po symbolickom zhromaždení niekoľkých desiatok zamestnancov Váhostavu pred parlamentom predseda základnej organizácie odborov v spoločnosti Peter Šefár pre agentúru SITA.
Váhostav má v súčasnosti zhruba 1500 zamestnancov, ktorí pre situáciu okolo spoločnosti podľa odborového predáka pracujú pod veľkým tlakom. Šefár si myslí, že v parlamente by sa v stredu nemal riešiť len Váhostav, ale situácia v celom stavebníctve. „Aby sme neboli donekonečna nútení pracovať za ceny, ktoré niekto schválil a výsledok je jasný. Nikto nechce zobrať zodpovednosť na seba,“ dodal.
Váhostav má z dlhu voči svojim dodávateľom vo výške 104,68 milióna eur zaplatiť iba 15,7 milióna eur, teda 15 percent za päť rokov. Zo záväzkov voči nim si tak odpíše 85 percent. Spoločnosť má všetkým veriteľom, vrátane bánk, splatiť spolu takmer 44 miliónov eur zo záväzkov 136 miliónov eur, teda 32,30 percenta dlhov, pričom bankám uhradí pohľadávky v plnej výške. S vyplácaním časti záväzkov plánuje začať v budúcom roku. Veritelia Váhostavu majú hlasovať o pláne reštrukturalizácie spoločnosti 30. apríla.