BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) bude v parlamente v stredu prvý raz čeliť pokusu opozície o jeho odvolanie. Opoziční poslanci iniciovali mimoriadnu schôdzu Národnej rady SR s návrhom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy za nezvládnutie prípravy a nedostatky pri zavedení elektronického výberu mýta začiatkom tohto roka. Vláda na mimoriadnom zasadnutí 15. januára s návrhom opozície nesúhlasila, výhrady opozície považuje za neopodstatnené a svojho ministra podporila. Keďže koaliční partneri Smeru sa nechystajú hlasovať za vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy, očakáva sa, že ten na svojom poste zostane. Zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu kvôli Vážnemu navrhli poslanci Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS), Mária Sabolová (KDH) a Iván Farkas (SMK).
„Minister dopravy zlyháva v celom procese prípravy a implementácie mýtneho systému a vystupuje viac ako hovorca víťazného konzorcia, než ako minister dopravy. Svoje nesporné chyby, ktoré priznal aj predseda vlády, nie je sám schopný riešiť,“ zdôvodňujú opoziční poslanci svoj návrh na vyslovenie nedôvery Vážnemu. Pre nápravu chýb a znovuobnovenie dôvery v spravodlivosť mýtneho systému je podľa nich nevyhnutná výmena na poste ministra dopravy.
Vážny sa opakovane vyjadril, že kvôli mýtu nevidí dôvod na svoje odvolanie. Argumenty opozície sa podľa neho nezakladajú na pravde. „Necítim sa byť zrelý na odvolanie. Naopak, keby som vedel, že ja som nejaké takéto chyby spôsobil, tak odstúpim aj sám,“ povedal Vážny po zasadnutí vlády 15. januára. Potvrdil, že ministri sa za neho postavili pri hlasovaní jednomyseľne.
Veľký podiel viny za zlyhanie pri zavádzaní mýta má podľa opozície aj vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). „Keďže minister dopravy nebol schopný, napriek viacerým výzvam opozície, urobiť personálnu zmenu vo vedení tejto spoločnosti a odvolať generálneho riaditeľa NDS, prebral celú zodpovednosť na seba,“ tvrdia ďalej opoziční poslanci. Za chaos a niekoľkokilometrové kolóny kamiónov na hraničných priechodoch, ktoré sprevádzali štart mýtneho systému, môže podľa nich okrem ministra dopravy aj premiér Robert Fico.
Opozícia kritizuje ministra a NDS aj za to, že neboli schopní pripraviť transparentný tender na výber dodávateľa mýtneho systému. Celý systém sa podľa nej začal budovať neskoro a nebol vytvorený dostatočný časový priestor na jeho otestovanie a odstránenie chýb pred spustením ostrej prevádzky. Tri týždne pred spustením výberu mýta bola fyzicky postavená polovica kontrolných brán a zariadení. Definitívne znenie vyhlášky o spoplatnených úsekoch minister dopravy vydal 9. decembra 2009. O problémoch mýtneho systému svedčí podľa opozície aj to, že výber mýta na cestách prvej triedy bol dočasne zastavený a že ich spoplatnené úseky majú byť do júna označené dopravnými značkami.
SITA