BRATISLAVA 13. januára (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ľubomír Vážny naďalej nesúhlasí s požiadavkami dopravcov, aby cesty prvej triedy neboli mýtom spoplatnené, a to ani tam, kde v ich blízkosti nevedie žiadna diaľnica. Nepozdáva sa mu ani možnosť polovičného zníženia sadzby mýta. „Cesty prvej triedy budú v krátkej dobe zdevastované, keď tadiaľ pustíme tranzitnú kamiónovú dopravu. Náš zásadný zámer vychádzal z toho, že sme tam zaradili hlavné trasy v transeurópskych koridoroch, po ktorých ťažká kamiónová doprava v súčasnosti premáva,“ povedal Vážny, pričom trvá na platení mýta aj na cestách prvej triedy. Vážny neuvažuje ani o oslobodení prímestskej autobusovej dopravy od mýta.
Ministerstvo dopravy už zmenilo vyhlášku o mýtnych sadzbách, podľa ktorej bude na spoplatnených cestách prvej triedy dočasne platiť nulová sadzba mýta od 14. do 31. januára. Pokiaľ sa neskrátia spoplatnené úseky. Je to jedno z viacerých prijatých opatrení z pondelňajších rokovaní na Úrade vlády, kde sa rozhodlo o viacerých zmenách pri prevádzke mýta, vrátane zníženia spotrebnej dane z nafty.
Zhruba 40 % spoplatnených ciest prvej triedy vedie v blízkosti diaľnic a zvyšné sú zamerané na tranzit. Napríklad na trase v severo-južnom prepojení Trstená – Šahy je podľa ministra dopravy okolo 25 kilometrov diaľnice a väčšinu predstavujú cesty prvej triedy. Z vyše 2 tisíc kilometrov pozemných komunikácií, na ktorých nákladné vozidlá a autobusy nad 3,5 tony od začiatku roka platia mýto, pripadá na cesty prvej triedy takmer 1 500 kilometrov.
Vážny chce do konca mesiaca stihnúť úpravu spoplatnených úsekov tak, že sa ich terajší počet 850 zníži o 42 dlhších a následne sa z nich vytvorí 242 kratších úsekov. Vodiči by tak mali platiť mýto za kratšie úseky, ale nie za prejazdenú vzdialenosť, aj keby bola kratšia ako príslušný úsek. „Ani taký unikátny a drahý systém možno by neuniesol toľko transakcií. Ešte sa niečo dá nastaviť, ale na 3 tisíc úsekov nie je systém stavaný,“ odmietol minister možnosť platenia za menšiu vzdialenosť ako má úsek. Do konca júna majú byť cesty prvej triedy, kde sa platí mýto, označené značkami na začiatku a konci úseku. Pôjde o menšie dopravné značky.
Rezort dopravy už minulosti diskutoval so združením Česmad o možnom znížení spotrebnej dane z palív. „Bola by to negatívna operácia voči príjmom štátneho rozpočtu. Podľa našich štatistík až 80 % slovenských dopravcov, ktorí vykonávajú medzinárodnú dopravu, tankujú pohonné hmoty v okolitých krajinách a na Slovensku len na dojazd do sídla spoločnosti a naspäť,“ povedal Vážny.
V prípade zníženia spotrebnej dane o tzv. profesionálnu vratku, keby bola príslušná časť spotrebnej dane vrátená všetkým dopravcom v cestnej doprave, by boli podľa ministra dopravcovia motivovaní, aby tankovali doma. Príjem zo zníženej sadzby spotrebnej dane pri masívnom tankovaní na Slovensku by bol oveľa väčší ako pri vysokej spotrebnej dani. Zníženie spotrebnej dane z nafty, nielen pre dopravcov vo vratke, ešte viac zníži náklady podnikateľov aj obyvateľov, tvrdí minister dopravy.
Možnosť zníženia cestnej dane, čo požadujú dopravcovia, je podľa Vážneho teraz bezpredmetná, keďže sa zníži spotrebná daň z nafty. Problematika cestnej dane je v kompetencii jednotlivých samosprávnych krajov. Podľa ministra dopravy je v poriadku, že sa platí na cestách prvej triedy aj mýto aj cestná daň.
SITA