Veľkoobchodný sektor čelí viacerým výzvam, kľúčová bude digitalizácia a umelá inteligencia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Web_dsc_0017.jpg
Foto: METRO
Tento článok pre vás načítala AI.

Veľkoobchodný sektor čelí v posledných rokoch mnohým výzvam. Či už to boli obmedzenia spojené s covidovou pandémiou, alebo vplyv konfliktu na Ukrajine.

Ako hovorí vedúci predaja v Bibby Factoring Slovakia Dušan Pukač, veľkoobchodné spoločnosti sú však pod tlakom aj pre rýchle tempo postupujúcej digitalizácie procesov vrátane zavádzania nástrojov umelej inteligencie. Aj napriek náročným podmienkam sa však veľkoobchodnému sektoru predpovedá podľa neho v najbližších rokoch silný rast.

Pravidelný monitoring a analýza konkurencie

Digitalizáciou a zefektívňovaním prevádzky prechádzajú veľkoobchodné spoločnosti aj na Slovensku. V krajine sa však doteraz podľa Pukača nepodarilo rast tohto sektora po covidovom útlme naštartovať. Podľa slovenského štatistického úradu v roku 2023 klesli tržby veľkoobchodov medziročne o 3,7 percenta.

Pre úspešný rast veľkoobchodnej firmy je podľa Pukača kľúčové nielen pochopiť aktuálne trendy, ale zároveň sa neustále prispôsobovať požiadavkám trhu. Po úspešnom zavedení v maloobchode, ako si môžeme už nejaký čas všimnúť v supermarketoch a internetových obchodoch, sa analýza dát a jej správne vyhodnocovanie postupne dostáva aj do veľkoobchodu a vo veľmi krátkom čase bude hrať kľúčovú rolu pri udržaní zákazníkov.

Pravidelný monitoring a analýza konkurencie potom umožňujú identifikovať nové príležitosti a prispôsobiť ponuku tak, aby zodpovedala aktuálnym potrebám zákazníkov. Napríklad nemecký veľkoobchodný gigant Metro AG pravidelne vykonáva hĺbkové trhové analýzy, ktoré mu umožňujú nielen reagovať na zmeny, ale zároveň aktívne predvídať nové trendy a potreby zákazníkov.

Skvalitňovanie zákazníckeho servisu

S tým súvisí aj skvalitňovanie zákazníckeho servisu, ktorý hrá v súčasnosti zásadnú rolu v udržaní lojality zákazníkov. Prieskum spoločnosti PwC potvrdil, že ľudia pri nakupovaní kladú stále väčší dôraz na kvalitu poskytovaných služieb a firmy, ktoré dokážu ponúknuť vynikajúcu zákaznícku skúsenosť, získavajú významnú konkurenčnú výhodu.

Dokonca 32 percent účastníkov prieskumu uviedlo, že stačí jediná zlá skúsenosť, aby zanevreli na dovtedy obľúbenú značku. V praxi to podľa Pukača znamená, že veľkoobchody by mali investovať do školenia personálu a zavádzania technológií, ktoré zlepšia komunikáciu so zákazníkmi.

Efektívne riadenie zásob je podľa neho ďalším kľúčovým prvkom pre úspešné fungovanie veľkoobchodov. Systémy riadenia skladov, ktoré využívajú moderné technológie, dokážu znížiť náklady a zároveň zlepšiť dostupnosť produktov.

V praxi to znamená, že firmy, ktoré investujú do týchto systémov, môžu výrazne obmedziť prebytočné zásoby a zároveň zaistiť, že požadovaný tovar je vždy k dispozícii. Stačia im vďaka tomu podľa Pukača menšie skladovacie priestory a majú viac voľných prostriedkov, čo prospieva cash flow.

Firmám pomáhajú aj detailné finančné plány

Dobre pripravené finančné plánovanie a dôsledné sledovanie nákladov sú kľúčové aj pre udržanie ziskovosti a dlhodobej stability veľkoobchodných firiem. Detailné finančné plány pomáhajú firmám nielen predchádzať finančným problémom, ale zároveň efektívne riadiť zdroje.

Úplnou nutnosťou pre zvýšenie celkovej efektivity prevádzky sú podľa Pukača technologické inovácie. Dôraz na digitalizáciu a využívanie umelej inteligencie prestupuje naprieč veľkoobchodnými odvetviami aj príbuznými oblasťami, ako sú logistika alebo výroba. Bez nich strácajú spoločnosti konkurencieschopnosť.

Napríklad štúdia od Deloitte ukázala, že investície do ERP systémov a automatizácie môžu významne zlepšiť presnosť a rýchlosť operácií. Veľkoobchody, ktoré implementujú tieto technológie, majú lepšiu kontrolu nad svojimi procesmi a môžu lepšie reagovať na zmeny. Napríklad spoločnosť Walmart, ktorá do prevádzky začlenila pokročilé ERP systémy, dosiahla nielen zvýšenie efektivity, ale zároveň lepšie riadenie nákladov, čo sa pozitívne odrazilo na jej ziskovosti.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Štatistický úrad Slovenskej republiky