Vodohospodárska výstavba odskúša nové vráta v Gabčíkove, testovanie pravej komory bude až po znížení hladiny

GABČÍKOVO: Modernizácia plavebných komôr
Vypustená pravá plavebná komora počas spustenia projektu modernizácie plavebných komôr na Vodnom diele Gabčíkovo. Foto: archívne, SITA/Alexandra Čunderlíková

Vodohospodárska výstavba, štátny podnik (VV, š.p.), odskúša tento týždeň nové pomocné horné vráta – klapku na hornom záhlaví pravej plavebnej komory.

Testovanie pravej komory, ktoré si vyžiada mimoriadne zníženie hladiny vody na stupni Gabčíkovo o približne 2 metre, sa bude realizovať spolu s generálnym dodávateľom prác na európskom projekte

Skúšku môžu realizovať pri zníženej hladine

„Inovácia a modernizácia plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo.“ Informovala o tom v utorok Kancelária generálneho riaditeľa VV, š.p..

Skúšku klapky v modernizovanej pravej plavebnej komore je nevyhnutné realizovať pri zníženej hladine hornej vody na stupni Gabčíkovo. S mimoriadnou manipuláciou na potrebnú kótu 129 m n. m. sa začne od stredy 28. júla 2021 o 01.00 hod. Skúška klapky bude v zmysle harmonogramu prác realizovaná v piatok 30. júla 2021.

Môže to trvať až päť dní

Následne príde od 18 h. k postupnému zvyšovaniu úrovne vody. Dosiahnutie bežnej prevádzkovej hladiny na stupni Gabčíkovo môže v závislosti od hydrologickej situácie na Dunaji trvať tri až päť dní.

„Odskúšanie funkčnosti jednotlivých prvkov zmodernizovanej plavebnej komory patrí k najdôležitejším úlohám v rámci tejto modernizácie a inovácie. Musíme si byť stopercentne istí, že všetky zariadenia a komponenty fungujú tak ako majú,“ zdôraznil generálny riaditeľ VV, š.p. Vladimír Kollár.

Funkcie klapky

Klapka je navrhnutá tak, aby umožňovala haťovanie – prepad vody výšky 1,1 metra pri vztýčenej polohe. Ďalšími funkciami klapky je možné núdzové použitie ako horné hradenie komory alebo ako náhrada za horné vráta pri hornej hladine na kóte 129,00 m n.m.

V rámci mimoriadnej manipulácie sa nepredpokladá prerušenie vodnej dopravy, v určitých úsekoch však môže dôjsť k zúženiu plavebnej dráhy. Rovnako sa nepredpokladá ani vplyv mimoriadnej manipulácie na prevádzku kompy Vojka-Kyselica.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Vladimír Kollár
Firmy a inštitúcie Vodná elektráreň GabčíkovoVVB Vodohospodárska výstavba