Vieme, koľko peňazí môže priniesť parkovacia politika v Bratislave. Budú to milióny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
SITA

BRATISLAVA 24. apríla (WebNoviny.sk) – Primátor Bratislavy Matúš Vallo začiatkom apríla predstavil novú parkovaciu politiku, ktorej podstatným prvkom bude to, že sa za užívanie verejného priestoru bude platiť.

Ročná rezidentská parkovacia karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 49 eur, za druhé auto to bude 150 eur a za tretie 500 eur. Pre ľudí, ktorí dochádzajú do Bratislavy z iných kútov Slovenska, bude stáť jedna hodina parkovania dve eurá.

Suma, ktorú hlavné mesto dokáže prostredníctvom parkovacej politiky vybrať, závisí od toho, koľko mestských častí a v akom rozsahu sa do regulácie parkovania zapojí.

„Ak by sa spustila parkovacia politika a zapojili sa do nej v celom rozsahu 4 kľúčové mestské časti, kde je veľký problém s parkovaním (Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a Nové Mesto), výnosy by mohli byť na úrovni okolo 19 miliónov eur,“ uviedol hovorca kancelárie primátora Peter Bubla.

Z POPLATKOV BY MALI OBYVATELIA PROFITOVAŤ

Bubla zároveň pripomína a zdôrazňuje, že financie, ktoré mesto získa z parkovacej politiky, pôjdu do rozvoja novej dopravnej infraštruktúry. „Na parkovacej politike nebude profitovať žiadna súkromná firma. Realizovať ju bude 100%-ná mestská organizácia a kontrolovať dodržiavanie pravidiel parkovania bude zabezpečovať mestská polícia,“ vysvetľuje.

Každá navrhnutá rezidenčná zóna bude analyzovaná samostatne ešte pred zavedením regulácie. Mesto Bratislava vypracuje dopravný projekt individuálne pre každú mestskú časť na základe jej návrhov a vyznačí legálne parkovacie miesta. „Ak by prišlo vyznačením legálnych parkovacích miest k úbytku možností parkovania pre rezidentov, budú súčasťou dopravných projektov aj projekty parkovacích domov alebo nových parkovacích plôch,“ pokračuje hovorca.

Návrh parkovacej politiky by mal prejsť niektorými miestnymi zastupiteľstvami a v júni by sa mal dostať aj na rokovanie a schválenie v mestskom zastupiteľstve.

NOVOSTAVBY MUSIA MAŤ PARKOVACIE MIESTA

Ďalším opatrením proti parkovacím problémom je povinnosť pre developerov a iných staviteľov vybudovať v rámci svojej parcely aj adekvátny počet parkovacích miest. „Norma STN predpisuje minimálne 1 parkovacie miesto na 2-izbový byt, 1,5 parkovacieho miesta na 3-izbový byt a 2 parkovacie miesta na 4-izbový byt,“ spresňuje Bubla.

V Bratislave sa pri novostavbách a nadstavbách tiež platí „poplatok za rozvoj“ v zmysle zákona o miestnom poplatku za rozvoj. Pravidlá týkajúce sa tohto poplatku určuje okrem zákona aj všeobecne záväzné nariadenie jednotlivých mestských častí.

CARSHARING JE VÍTANÝ

Zdieľané automobily by pomohli významne obmedziť potrebu ľudí vlastniť auto, ktoré je väčšinu dňa nevyužívané a v podstate len zaberá verejný priestor. Bratislava síce carsharing zavádzať nebude, ale vedenie mesta by príchod car sharingových spoločností podporilo. 

Zatiaľ je mesto Bratislave partnerom pri prevádzke služby carsharingu elektromobilov v spolupráci so spoločnosťou Volkswagen Slovakia, Aliancia Stará Tržnica, Cyklokuriér Švihaj Šuhaj a ZSE.

Carsharing elektromobilov prevádzkovaný súkromnou firmou funguje aj v Košiciach.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať