BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) – Vláda môže podľa podpredsedu KDH Miloša Moravčíka svojím lakomstvom zmariť zavádzanie praxe na stredných školách. Ako povedal v nedeľu pre agentúru SITA, doplatia na to študenti, ktorí napriek záujmu nebudú môcť získať praktické skúsenosti z podnikov.
Zároveň upozornil, že podiel praxujúcich študentov odborných škôl je mizivý a za súčasnej vlády sa ešte zhoršuje. „Len za posledné dva roky klesol z 5,75 percenta na 3,80 percenta, priznalo to samotné ministerstvo školstva v dôvodovej správe k zákonu o odbornom vzdelávaní.“
Mierne úľavy na daniach oslovia malú časť podnikov
Vláda na jednej strane chce podľa Moravčíka od zamestnávateľov, aby prakticky vzdelávali, na druhej strane im za to nie je ochotná platiť. „Mierne úľavy na daniach, ktoré vláda ponúka, oslovia len malú časť podnikov. Mnohé firmy totiž nemajú istotu, že dosiahnu zisk a za vzdelávanie študentov tak nemusia získať nič. Len im vzniknú dodatočné náklady. Preto pre nich navrhnutý systém nie je dosť motivačný,“ myslí si podpredseda KDH.
Vláda v návrhu zákona o odbornom vzdelávaní šetrí podľa Moravčíka na nesprávnom mieste. Za štyri roky je ochotná investovať do praktického vzdelávania len 26 miliónov eur. „Pritom len na jednom predraženom overovaní platieb za mýto za rovnaký čas stratíme vyše 30 miliónov eur. Ak by vláda nerozhadzovala peniaze na predražené nákupy, tak by zavádzanie praxe v školách nemuselo byť ohrozené,“ dodal.
Vláda v piatok schválila návrh zákona o odbornom vzdelávaní. Cieľom návrhu zákona je pripraviť novú komplexnú právnu úpravu celej problematiky odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách.
Ministerstvo chce motivovať zamestnávateľov
Návrh zákona tiež upravuje typy stredných odborných škôl, overenie spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania a dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu. V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa.
Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. Vstup zamestnávateľov do odborného vzdelávania a prípravy je riešený aj prostredníctvom plánovania vzdelávacích potrieb trhu práce a spoluúčasťou pri tvorbe nového obsahu vzdelávania.
Ministerstvo chce motivovať zamestnávateľov, aby vstúpili do procesu odborného vzdelávania a prípravy dvoma spôsobmi. Prvým je, aby príprava na povolanie bola v súlade s požiadavkami a potrebami zamestnávateľov. Druhou motiváciou pre zamestnávateľa sú daňové stimuly.