BRATISLAVA 4. januára (WEBNOVINY) – Na slovenských cestách zahynulo minulý rok historicky najmenej ľudí. Obetí bolo 223, čo je ešte o 73 osôb menej ako v roku 2012.
„Slovensko má za sebou v prípade bezpečnosti na cestách opäť rekordný rok, na našich cestách zomrelo najmenej ľudí v histórii Slovenskej republiky,“ vyhlásil na tlačovej besede minister vnútra Robert Kaliňák.
Najviac ľudí zomrelo vlani v Žilinskom kraji (40), a najmenej v Bratislavskom kraji (15). Z celkového počtu obetí bolo 64 chodcov, cyklistov bolo 17.
Vlani sa stalo 13 570 dopravných nehôd, medziročne o 375 menej. Oproti predchádzajúcemu roku klesol aj počet ľudí, ktorí si z nehôd odnášali následky na zdraví. Ťažko zranených bolo o 78 menej, ľahko sa zranilo o 86 ľudí menej.
Klesli následky nehôd
„Teší ma, že následky klesli, lebo to je najdôležitejší faktor – ľudské zdravie a život,“ povedal policajný prezident Tibor Gašpar. Zároveň vyzdvihol policajtov, ktorí dokázali pomôcť zraneným do príchodu záchranárov.
Podľa ministra Kaliňáka existuje niekoľko dôvodov, prečo úmrtnosť na cestách klesá. Prvým je novela zákona o cestnej premávke platná od roku 2009 ako aj práca polície.
„Bolo viac dopravno-bezpečnostných akcií, policajti boli naozaj viditeľní na tých najkritickejších úsekoch,“ hodnotil Kaliňák.
Ďalším faktorom je podľa neho práca hasičov a záchranárov, ktorí dokážu zmierniť následky tým, že sú rýchlejšie na mieste nehody. Úlohu pri znižovaní počtu obetí na cestách zohráva aj kvalita cestnej infraštruktúry.

Policajti sa zamerajú na rizikové úseky
„Súťaže, ktoré by mali byť vyhodnotené v najbližších týždňoch, budú znamenať rozostavanie sto nových kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedol minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. Podľa jeho slov je tiež plán zmodernizovať stovky kilometrov ciest prvej triedy.
V tomto roku chcú policajti začať viac využívať inštitút objektívnej zodpovednosti, aj keď zariadení na automatické spracovávanie priestupkov je málo. „Mienime skutočne zavádzať aj objektívnu zodpovednosť, aj keď len v poloautomatickom režime,“ prezradil policajný šéf Gašpar.
Policajti plánujú využívať tú techniku, ktorú zatiaľ majú a zamerať ju na rizikové úseky, teda najmä cesty 1. a 2. triedy.
„Chceme nechať monitorovať premávku a následne to ľudskou silou vyhodnocovať,“ priblížil Gašpar s tým, že mnohí vodiči sa tak môžu pripraviť na to, že nebudú zastavení hliadkou, ale zásielka o pokute im príde domov. „Spolieham sa aj na psychologický efekt,“ dodal Gašpar.