BRATISLAVA 2. septembra (WBN/PR) – Dostatočný prísun životodarnej tekutiny však bezprostredne ovplyvňuje najmä mozog, ktorý je ňou tvorený až z 85%. Pitný režim tak môže mať vplyv aj na prospech či schopnosť sústrediť sa v škole – a s dostatkom tekutého „paliva“ pre hlavu bude návrat do lavíc oveľa jednoduchší a radostnejší.
Mozgové bunky potrebujú na svoje fungovanie až 2x viac energie ako iné bunky v tele a práve voda im túto energiu dodáva. Voda mozgu prináša nutrienty a zároveň z neho odplavuje toxické splodiny metabolizmu, je veľmi dôležitá pre úspešný prenos signálov medzi neurónmi a takisto chráni mozog pred prehriatím. „Iba pri správnej hydratácii môžu mozgové kapacity fungovať naplno – reakčný čas, schopnosť rýchlo riešiť problémy a kreativita sú vtedy na vrchole,“ vysvetľuje skúsená pediatrička MUDr. Eva Beňová.
Napriek tomu, že mozog reprezentuje len 2 % celkovej váhy tela, až 20 % krvného obehu smeruje práve sem. Pri dehydratácii sa však krvný obeh spomalí a s ním aj prísun kyslíka a dôležitých živín do centra nášho myslenia. Následkom je strata koncentrácie, únava až bolesti hlavy.
Ak teda dieťa prichádza z vyučovania podráždené, nedokáže udržať pozornosť pri učení, prípadne vás učiteľ upozorní, že mu to v poslednej dobe akosi „nemyslí“, ešte pred nasadením iných výchovných metód je potrebné posvietiť si na jeho pitný režim. Malátnosť, zhoršené sústredenie či zmeny nálady sú totiž typickými symptómami dehydratácie.
„Už ľahká dehydratácia môže ovplyvniť mentálny výkon. V momente keď pociťujeme smäd, strata vody v organizme už predstavuje asi 2%. Kognitívny výkon v tejto chvíli však už môže byť znížený až o desatinu! Školáci do 14 rokov by preto mali okrem vody ukrytej v strave denne prijať asi 1,3 až 1,6 litra, starší chlapci asi 2 litre a dievčatá 1,6 litra tekutín,“ radí detská lekárka s viac ako 35-ročnou praxou a dodáva, že v horúcich dňoch a pri fyzickej aktivite, napríklad po telocviku, treba prísun tekutín primerane zvýšiť. Dostatočný príjem čistej vody totiž má, naopak, na pamäť, pozornosť a schopnosť sústrediť sa, náladu a ďalšie mozgové funkcie obrovský blahodarný vplyv.
„Deti často zabúdajú piť, najmä v škole, kde nie sú pod neustálym dozorom. Voda pritom môže byť doslova kľúčom k dobrým známkam. Najlepšie je piť v pravidelných intervaloch čistú, slabo mineralizovanú pramenitú vodu bez bubliniek. Často odporúčam dojčenskú, ktorá spĺňa tie najprísnejšie limity na obsah rôznych látok. Napríklad známa Lucka existuje v dojčenskej aj dospeláckej verzii s praktickým uzáverom, ktorý je pre deti zároveň atraktívnou zámienkou po fľaši vždy a znova siahnuť a napiť sa, “ radí MUDr. Beňová.
Minimálne pollitrová fľaša vody na desiatu by preto mala byť samozrejmosťou v taške každého školáka. Koly, ľadové čaje a iné nápoje zo školských bufetov pritom nie sú dobrou náhradou. Obsahujú totiž množstvo cukru, farbív a konzervantov, ktoré účinnosť pitného režimu znižujú, keďže na odbúravanie z tela samé vyžadujú veľké množstvo vody. Pri dlhodobej konzumácii tak môžu nenápadne viesť k chronickej dehydratácii, prekysľovaniu organizmu, ale aj k detskej obezite.
„Učte svoje deti už od útleho veku, že čistá voda je to najzdravšie, čo svojmu telu môžu dať,“ hovorí lekárka. Správna hydratácia pomáha nielen udržať mozgové bunky zdravé a funkčné, zlepšovať koncentráciu, zvýšiť kvalitu spánku, zlepšiť pamäť, či bojovať proti hyperaktivite. Chráni zároveň pred celým radom psychologických a neurologických komplikácií, problémom s krvným obehom, tráviacimi ťažkosťami, celkovou malátnosťou a náchylnosťou na choroby.