Investori by sa nemali rozhodovať len na základe sociálnych sietí, firmy totiž lákajú na zaplatených influencerov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Burzy
Foto: Ilustračné, SITA/AP

Čoraz viac sa objavujú rôzne stránky s investičnými tipmi, ako rýchlo zarobiť. Špekulácie na finančných trhoch analytici neodporúčajú. Sú totiž firmy, ktoré v čase boomu na akciových trhoch neváhajú zaplatiť influencerov, aby ich nalákali na rýchly nákup nejakého investičného produktu. Vo väčšine prípadov ide o produkt, na ktorý je naviazané množstvo poplatkov a väčšina klientov nielen nič nezarobí, ale o peniaze príde.

„Investovanie sa teší stále väčšej popularite, čo je jednoznačne pozitívne, horšie však je, že mnoho ľudí chápe investovanie ako príležitosť docieliť rýchly zisk. To však nie je investovanie, ale špekulovanie na finančnom trhu,“ povedal pre agentúru SITA finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. Potenciálni obchodníci by sa podľa neho nemali rozhodovať len na základe nejakého postu na sociálnych sieťach.

Všetci nemôžu byť v zisku

Kým štandardné investovanie vyžaduje podľa generálneho riaditeľa poradenskej spoločnosti Sophistic Pro finance Radoslava Valka minimálny poplatok, pričom jednu transakciu tu klient zrealizuje raz za niekoľko mesiacov, tak rýchle obchodovanie spočíva v neustálom nakupovaní a predávaní. Je to preto, lebo platformy, ktoré ponúkajú rýchle obchodovanie, zarábajú prioritne na poplatkoch.

„Je potrebné si tiež uvedomiť, že aby trh obchodovania vôbec mohol fungovať, musí byť minimálne 50 % transakcií stratových. Všetci v zisku byť nemôžu. Nech už to hovorí ktokoľvek, aj vplyvný influencer,“ konštatuje Valko. Len ziskové účty existovať podľa neho nemôžu. Štatisticky podľa Valka platí, že až 75 či 80 % rýchlych obchodných účtov je stratových, pričom o tom musia informovať aj samotné platformy na svojich profiloch.

Sociálne obchodovanie

Dnes sa u nás snažia rozšíriť sociálne obchodovanie. „Ide však o extrémne nebezpečný trend,“ hovorí Valko. Počas rastu trhov rastie podľa hlavného analytika brokera ProfitLevel Lukáša Balogu aj počet stránok s investičnými tipmi a príbehy neuveriteľného zárobku za krátky čas, ktorý je priživovaný FOMO efektom. FOMO efekt (fear of missing out) znamená, že ľudia chcú naskočiť do idúceho vlaku a taktiež zarobiť ako ostatní. „Negatívom však je, že investori častokrát zabúdajú, že trh sa pohybuje v cykloch a po raste prichádza pokles,“ uviedol Baloga.

Miera nezodpovednosti je podľa Balogu úmerná výške investície v pomere k finančnej rezerve, ktorú ľudia investujú. Častokrát sa jedná o celoživotné úspory alebo dokonca požičané peniaze. „To hovorí o nulovom osobnom risk manažmente a môže znamenať fatálne škody pre rozpočet celej rodiny,“ dodal pre agentúru SITA Baloga.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Lukáš BalogaMarián BúlikRadoslav Valko
Firmy a inštitúcie OVB Allfinanz SlovenskoProfitLevelSophistic Pro finance