Sulíkovo Kilečko 2 schválili poslanci, podnikateľom ubudne papierovania a ušetria aj nemalé peniaze

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Richard Sulík
Podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Richard Sulík. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel.
  • aktualizované 16. júna 2022, 14:44

Podnikatelia na Slovensku sa môžu tešiť na ďalšie zmeny. Parlament totiž vo štvrtok definitívne schválil balík opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia pod názvom Kilečko 2. Zmeny budú v prípade podpisu prezidentky SR Zuzany Čaputovej platiť od septembra tohto roka.

„Účelom návrhu zákona je znížiť nadmernú regulačnú záťaž podnikania, a tým zvýšiť motiváciu k začatiu a rozvoju podnikania, poskytnúť konkurenčnú výhodu v porovnaní s okolitými krajinami a v konečnom dôsledku zlepšiť postavenie Slovenskej republiky v medzinárodných rebríčkoch hodnotiacich stav podnikateľského prostredia,“ zdôvodňuje Ministerstvo hospodárstva SR v dôvodovej správe.

Už pracujú na Kilečku 3

Ako v reakcii na schválenie opatrení uviedol minister hospodárstva a predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík, podnikateľom ubudnú ďalšie stovky byrokratických zbytočností, nezmyselných nákladov či duplicít. „A keďže nič nie je staršie ako práve schválené Kilečko, intenzívne pracujeme na Kilečku 3,“ doplnil.

Liberáli na sociálnej sieti zdôraznili, že v niektorých prípadoch návrh mení povinnosti podnikateľov preto, že slovenská legislatíva bola prísnejšia, ako to vyžadujú minimálne štandardy legislatívy Európskej únie.

Z dvoch rokov na štyri sa napríklad predlžuje lehota, po uplynutí ktorej môže živnostenský úrad zrušiť živnosť, ak ju podnikateľ nezačal prevádzkovať po vzniku živnostenského oprávnenia, alebo ak túto živnosť bez pozastavenia prevádzkovania živnosti prestal prevádzkovať. Predaj pyrotechnických výrobkov kategórie F2, F3, T1 a P1 sa zároveň vypúšťa z viazaných živností. Tieto činnosti by sa mali stať voľnými živnosťami.

Priaznivejšie podnikateľské prostredie

Z takmer 2 500 podnetov, ktoré rezort dostal od podnikateľov, sa do materiálu napokon dostalo 198 opatrení. Ide o zmeny, ktoré vytvárajú priaznivejšie podnikateľské prostredie, avšak zároveň nemajú významný vplyv na rozpočet verejnej správy.

„Väčšina zmien spočíva v úprave takých povinností podnikateľov, ktoré zakladajú neúmerné administratívne či nepriame finančné náklady. Príčinou je ich komplikovanosť, duplicita, ale tiež v praxi vyhodnotená absencia relevancie či účelnosti,“ objasňuje rezort.

Odbúravanie zbytočnej byrokracie

Súčasťou opatrení je napríklad zníženie počtu dní uskladnenia elektromera po výmene z pôvodných 60 na 30 dní, zrušenie predkladania evidencie sťažností podľa zákona o energetike či zníženie administratívnej záťaže týkajúcej sa povinného zverejňovania cenových návrhov u regulovaných subjektov.

Ďalej sa zavádza právo dodávateľa elektriny či plynu započítať vzniknutý preplatok voči ostatným pohľadávkam podľa zmluvy.

Zároveň sa zdobrovoľňuje zostavenie účtovnej závierky podľa IFRS pre vybrané obchodné spoločnosti a ruší podmienka zamestnávania minimálne 10 zamestnancov v stálom pracovnom pomere potrebná na vydanie oprávnenia na distribúciu alkoholických nápojov v spotrebiteľskom balení.

Taktiež sa predlžuje oprávnenie živnostenského úradu na zrušenie živnosti v prípade jej nevykonávania dlhšiu dobu z dvoch na štyri roky od jej založenia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Richard SulíkZuzana Čaputová
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaMH Ministerstvo hospodárstva SRSaS Sloboda a Solidarita