ŠPECIÁL: Záujem o online porovnávanie finančných produktov bude rásť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
PC, počítač, mobil
Ilustračné foto. pexels.com

V online priestore pribúdajú stále noví hráči, ktorí produkty porovnávajú.

Online porovnávanie finančných produktov bude narastať. Ukazujú to podľa výkonného riaditeľa Finančného kompasu Maroša Ovčarika štatistiky mnohých krajín a Slovensko má v tomto smere podľa neho ešte veľké rezervy. Ako povedala riaditeľka odboru pobočkového a online obchodu v poisťovni Allianz Štefánia Némethová, posledné roky jednoznačne hovoria v prospech online predaja nielen poistenia motorových vozidiel, ale aj iných typov poistení. „V online priestore pribúdajú stále noví hráči, ktorí produkty porovnávajú,“ doplnil Ovčarik.

Online šetrí náklady

Jedným z takých porovnávačov je napríklad portál Poistná myška, ktorá porovnáva ceny povinného zmluvného poistenia (PZP) motorových vozidiel. Ako povedal zakladateľ stránky poistnamyska.sk Peter Gál, s veľkým prenikaním internetu do domácností, nových technologických možností, zákazníkov používajúcich online platformy a kupovaním rozličného tovaru online, sú zákazníci e-comerce prirodzene na silnom vzostupe.

„Nazval by som to technologické a behaviorálne faktory, ktoré umožňujú rast online trhu. Ale sú tu hlavne ekonomické faktory, ktoré budú čoraz viac ovplyvňovať rast online segmentu, pretože online nákup šetrí osobné náklady, náklady na kamenné pobočky a čas na stretnutia s poradcami. Online zakúpené poistenie sa stáva nákladovo lacnejším pre poisťovne, čo sa premieta alebo sa premietne do cien produktov v budúcnosti,“ skonštatoval Gál.

Porovnávačov je veľa

Slovenský online trh ponúka klientom viacero typov porovnaní cien finančných produktov, ako napríklad cien PZP. Už podľa vzhľadu webovej stránky klienti môžu podľa Gála poznať, či je stránka dôveryhodná a overiť si, či má prevádzkovateľ portálu licenciu Národnej banky Slovenska a teda, či jej môže dôverovať. Tiež si môže klient vygenerovať cenovú ponuku a sám si porovnať ceny, zvážiť ponuku a pritom si poistku nemusí uzatvoriť. Výsledné ceny sú poskytované poisťovňami v danom čase. Väčšina poisťovní zasiela ceny online servisom a to na základe údajov zadaných klientom.

„U nás klient môže mať uľahčenú prácu, keď údaje o aute sú načítané z evidenčného čísla vozidla,“ uviedol Gál. Ak klient nedôveruje porovnávaču a chce anonymnú ponuku, nemusí v prvom kroku podľa Gála uviesť svoje telefónne číslo a ani emailovú adresu pre prípad, že nechce byť vyrušovaný žiadnym telefonátom alebo emailami.

Kvalitné porovnávače poistných produktov v súčasnosti vedia podľa Maroša Ovčarika z Finančného kompasu garantovať, že cena, ktorá vzíde z porovnania, je konečná a premietne sa aj do poistnej zmluvy. „Okrem toho takto vedia ľudia šetriť čas, pretože majú všetky poistky na jednom mieste a online k dispozícii,“ doplnil Ovčarik.

Pri PZP stále rozhoduje cena

Ako však povedal finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik, povinné zmluvné poistenie ešte stále veľa ľudí nakupuje ako rožky – keďže sú navonok rovnaké, hľadajú iba najnižšiu cenu. Pritom PZP už dávno nie je podľa Búlika rovnaké v každej poisťovni. Jeho zásadnou výhodou je podľa analytika možnosť prispôsobiť si poistenie tomu, čo klient potrebuje.

V súčasnosti nie je problém pridať k povinnému poisteniu aj havarijnú ochranu napríklad proti krádeži či pre prípad nehody. Takúto možnosť však porovnávače podľa Búlika na webe často neponúkajú, keďže porovnávajú iba základné povinné poistenie podľa ceny. „Okrem toho sa v porovnávačoch väčšinou nevyskytujú všetky poisťovne, preto je takáto ponuka skreslená. Platí to rovnako o porovnávačoch poistenia áut, ako aj hypoték. Nehovoriac o tom, že niektoré z nich skutočne pracujú s marketingovo prikrášlenými cenami, ktoré sa pri objednávke zvyšujú,“ myslí si Búlik.

Ako však uviedla Štefánia Némethová z Allianzu, ceny ich produktov uvedených pri online dojednaní či pri porovnávačoch sú dôveryhodné a konečné. „Pri kalkulácií poistenia však treba brať do úvahy, že cena je odrazom subjektívne zvolených parametrov, ktoré si klient navolí pri kalkulácií poistenia. V prípade, že klient nemá jasnú predstavu alebo skúsenosť s dojednávaním online poistenia alebo má ďalšie otázky, môže sa obrátiť na finančného sprostredkovateľa alebo navštíviť pobočku poisťovne,“ doplnila Némethová.

Sú Slováci stále konzervatívni?

Slováci patria podľa Allianzu v porovnaní so západnou Európou ku konzervatívnym nákupcom poistenia, no online predaj poistenia, ako aj vybavovanie klientskych zmien má podľa Némethovej rastúci trend. „Zároveň sme presvedčení, že vybavovanie špecifických finančných záležitosti nenahradí v budúcnosti osobný kontakt s predajcom,“ dodala Némethová. Aj Maroš Ovčarik z Finančného kompasu potvrdil, že niektorí ľudia sú konzervatívni a bránia sa v online priestore zadávať svoje osobné údaje a vykonať platbu. „Na druhej strane, z našich skúsenosti tí, čo túto bariéru prekonali, na webe nakupujú opakovane,“ poznamenal Ovčarik.

Tí klienti, ktorí sú zvyknutí nakupovať cez internet, nemajú podľa Gála problém nakupovať aj PZP prostredníctvom internetu bez osobného kontaktu. „Máme klientov rôznej vekovej kategórie a len máloktorý klient potrebuje asistenciu na telefóne,“ povedal Gál. Osobný pohovor alebo finančná analýza je podľa neho viac nutná pri zložitejších poistných rizikách a pri životnom poistení, či investičných produktoch. „Samozrejme, takáto služba je premietnutá v cene produktu. Pokiaľ však v budúcnosti bude konzervatívny klient aj týmto zložitejším produktom lepšie rozumieť, bude vedieť ich porovnať a bezpečne tak nakúpiť u spoľahlivého online poskytovateľa lacnejšie, potom sa aj jeho konzervatívne postoje zmenia,“ povedal Gál.

Sprostredkovateľ vie pomôcť

Slováci už nie sú podľa Búlika natoľko konzervatívni, ako boli v minulosti a poistenie áut si bez obáv dojednajú aj online. „Avšak mnohí iní sa pred posledným krokom, teda pred uzavretím zmluvy, zľaknú finálneho rozhodnutia a svoju voľbu radšej ešte skonzultujú so svojim sprostredkovateľom, s ktorým zmluvu nakoniec aj uzatvoria. Online porovnávače tak vlastne využijú len na porovnanie cien, avšak nie na samotný nákup poistenia,“ myslí si Búlik z OVB.

Osobné preferencie klienta vie podľa Búlika zohľadniť iba finančný sprostredkovateľ. „Napríklad havarijné poistenie patrí medzi drahšie poistenia preto, lebo kompletne kryje všetky riziká spojené s autom. Časť klientov však nepotrebuje kryť všetky havarijné riziká. Napríklad parkujú v garáži doma aj v práci a riziko krádeže je preto minimálne. Alebo autom jazdia sporadicky cez víkendy, kedy je premávka bezproblémová a riziko havárie oveľa nižšie. Tieto fakty vie kvalitný sprostredkovateľ zohľadniť v poistnom riešení,“ poznamenal Búlik.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia