Vedia vaše deti zaobchádzať s peniazmi? Väčšina má totiž priemerné znalosti a nedokáže narábať s kartou

Peniaze, deti, sporenie, rodičia
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

V oblasti finančnej gramotnosti dosahujú deti na Slovensku priemerné výsledky. Ako ďalej vyplýva z prieskumu 2muse pre 365.bank, chýbajú im teoretické vedomosti.

Úlohu však zohráva aj výuka na školách. Tie nedokážu dostatočne podľa bankárov pokrývať finančné vzdelávanie. Štyridsaťtri percent rodičov tvrdí, že škola sa až tak nevenuje finančnému vzdelávaniu.

Žiakom chýbajú skúsenosti

V oblasti finančných tém sa deti potrápili najmä s otázkami, ktoré sa týkali sporenia či úverov. Tie zodpovedala správne menej ako polovica. O niečo viac detí, teda 67 %, sa lepšie orientovalo v téme finančných pojmov.

Žiakom však chýbajú najmä praktické skúsenosti s peniazmi, a to predovšetkým s platbou kartou, výberom hotovosti a čítaním výpisu z účtu. Ako povedal Pavol Baboš z prieskumnej agentúry 2muse, jednou z príčin je najmä fakt, že väčšina rodičov sa deťom v téme peňazí venuje len sporadicky, a to hlavne v teoretickej rovine.

Až 77 % detí uviedlo, že ich s peniazmi naučili narábať rodičia. Ako na stretnutí s novinármi povedal generálny riaditeľ 365.bank Andrej Zaťko, aj dospelým ľuďom chýbajú častokrát základy.

Školy zaostávajú

„Nadmerne sa zadlžujú, nevytvárajú si dostatočnú finančnú rezervu. Samostatnou oblasťou je chýbajúca digitálna finančná gramotnosť, v dôsledku ktorej bývajú ľudia obeťou zneužitia a rôznych internetových podvodov,“ hovorí Zaťko. Podľa neho by malo byť preto finančné vzdelávanie podchytené už v detstve.

Fakt, že školy v tejto oblasti zaostávajú, pritom potvrdzuje aj PISA testovanie školákov, v ktorom sa Slovensko umiestnilo pod priemerom OECD.

„Súčasný stav na strane slovenského školstva je spôsobený viacerými faktormi. Predovšetkým zlým systémovým nastavením, nedostatočnými vedomosťami, či zručnosťami v oblasti výučby finančnej gramotnosti a nepostačujúcou časovou dotáciou na tieto témy,“ hovorí lektorka a školiteľka Komenského inštitútu Zuzana Labašová.

Pomôcť by mohla kurikulárna reforma

Riešením tejto situácie je podľa nej kurikulárna reforma školstva, väčší dôraz na finančnú gramotnosť vo výučbe, či vzdelávanie existujúcich, ako aj budúcich učiteľov.

Zaujímavosťou pritom podľa 365.bank je, že školáci, ktorí v PISA testovaní uviedli, že majú platobnú kartu, či využívajú online bankové služby, dosiahli signifikantne vyššie skóre v teste finančnej gramotnosti než tí, ktorí takúto skúsenosť nemali.

Podľa Labašovej je preto dôležité, aby rodičia a aj školy viedli deti k aktívnemu narábaniu s financiami, dávali dôraz na praktické skúsenosti a učenie sa prostredníctvom zážitku a reálnych situácií.

Detská banková aplikácia

Aj preto 365.bank priniesla detskú bankovú mobilnú aplikáciu Smartie pre deti vo veku od 8 do 15 rokov. Jej súčasťou je aj platobná karta a náramok, pričom funguje v dvoch rozhraniach, pre deti a zvlášť pre rodičov.

Rodičia majú niektoré funkcionality nad rámec, aby mohli mať deti pod kontrolu. Banka ju vyvíjala v spolupráci s detskými pedagógmi a psychológmi. Ako doplnil Tomáš Barbarič z 365.bank, žijeme v dobe, ktorá sa rýchlo digitalizuje a aplikácia prináša deťom a aj rodičom bezpečnejšiu formu vreckového.

„Dieťa sa tak rýchlejšie naučí rozumieť elektronickým peniazom a ďalším súvislostiam, čo mu dá výborný základ do jeho finančného života,“ uzavrel Barbarič.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Pavol BabošZuzana Labašová
Firmy a inštitúcie 365 bank