Slovensko čelí nedostatočným kapacitám pri dodávkach hlbokozmrazeného pečiva, a preto nie je možné pokryť predajné potreby výlučne domácou produkciou.
„Preto tvrdenie pekárov, že by hravo zvládli dovážaný objem vyrobiť na Slovensku, je nepravdivé,“ uviedol pre agentúru SITA Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO). Krajčovič ďalej poukázal na fakt, že slovenské pekárske výrobky sú v priemere drahšie ako tie zo zahraničia, preto je potrebné podporovať konkurenčné prostredie. To prináša finančné benefity najmä spotrebiteľom na Slovensku.
Menej konzervantov a stabilizátorov
Krajčovič doplnil, že dopekané pečivo navyše často obsahuje menej konzervantov a stabilizátorov, pretože mráz pôsobí ako prirodzený konzervant a pečivo sa dopeká priamo na predajni. Tento spôsob zabezpečuje jeho čerstvosť viac než výrobky, ktoré musia čakať v pekárni po dopečení a následne sa distribuujú do obchodov.
Slováci konzumujú pečivo, ktoré precestuje pol Európy. Ročne k nám prichádzajú tisíce kamiónov
„Dopekané pečivo je ľahšie manažovateľné podľa dennej spotreby priamo na prevádzke, čo znižuje aj plytvanie s potravinami, na rozdiel od veľkých závozov z priemyselných pekární, kedy nie je možné reagovať na konkrétny dopyt na predajni,“ dodal na záver predseda SAMO.
Odkiaľ je naše pečivo
Milan Lapšanský, predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC) 13. januára vyhlásil, že slovenskí spotrebitelia často nevedia, že konzumujú pečivo z krajín ako Belgicko, Nemecko či Poľsko, pretože sa na pultoch predajní neuvádza krajina pôvodu.
„Slovenské pekárne by pritom hravo zvládli dovážaný objem, predstavujúci cez 55-tisíc ton produktov, vyrobiť a dodať slovenským spotrebiteľom,“ uviedol Lapšanský.
Slováci preferujú slovenské potraviny, silná nedôvera panuje voči poľským
Predseda SZPCC upozornil, že slovenskí výrobcovia majú dostatočné kapacity a dokonca exportujú pečivo do krajín s väčším obratom.
„Reťazce odmietaním slovenskej produkcie nepochopiteľne spôsobujú nielen zvyšovanie salda zahraničného obchodu s potravinami, ale produkujú aj obrovské množstvá emisií oxidu uhličitého úplne zbytočne,“ tvrdí predseda SZPCC a dodáva, že táto skutočnosť sa často prehliada v zelených správach reťazcov. SZPCC plánuje diskutovať s predstaviteľmi štátu o potrebe jasného označenia pôvodu výrobkov na pultoch, aby spotrebitelia boli informovaní o pôvode pečiva, ktoré kupujú.
SAMO združuje najväčšie maloobchodné a veľkoobchodné spoločnosti na Slovensku, ktoré zamestnávajú viac ako 30-tisíc ľudí. Združenie vzniklo z iniciatívy spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, ktoré sú jeho zakladajúcimi členmi, ku ktorým neskôr pribudli spoločnosti dm drogerie markt, Terno real estate a Dr. Max.