Pandémia koronavírusu zvýšila potrebu ľudí kúpiť si čoraz viac vecí okamžite (tzv. Quick commerce). Ako uviedla pre agentúru SITA riaditeľka Wolt Marketu pre Českú a Slovenskú republiku Jana Trnovská, bezkonkurenčne najrýchlejšie postupujú nové online supermarkety, ktoré sa zameriavajú predovšetkým na rýchlu donášku.
Zdvojnásobenie tržieb
V minulom roku otvorilo 15 najsilnejších hráčov v Európe vyše 800 týchto obchodov. Podľa Eurostatu stúpol počas pandémie počet Slovákov nakupujúcich online medziročne o 20 %, rovnako rástla aj frekvencia online nákupov.
Výhody donášky potravín už využíva tretina Slovákov, ukázal najnovší prieskum
„Od začiatku roka sme v našich dvoch slovenských Wolt Marketoch zdvojnásobili naše tržby. Od prvých nákupov sa zvýšila priemerná cena nákupného košíka na 20 až 30 eur,“ dodala Trnovská.
Mladšie generácie
Najdôležitejšími faktormi pri online nákupe sú podľa nej pre zákazníkov pohodlie, úspora času, či prehľadnejší a jednoduchší výber pri nákupe.
Zmrzlinová sezóna sa rozbieha aj v donáškach, kraľujú čokoládové príchute
Online donášku potravín obľubujú mladšie generácie od 15 do 34 rokov. Výhody online nákupu potravín, najmä finančné, vyzdvihujú predovšetkým mladší zákazníci vo veku od 15 do 24 rokov. Zákazníci od 55 rokov a viac oceňujú najmä pohodlie nakupovania.
Najviac objednávajú zákazníci medzi 16-tou a 20-tou hodinou, rekordérmi v objednávkach sú firmy, ktoré si objednávajú pravidelne.
Pozitívny vývoj
Firmy v oblasti rýchlej donášky potravín získali v roku 2021 z investičných fondov takmer 6 miliárd dolárov a agresívne expandovali. „Tento rok však už pozorujeme hlavne racionalizačné kroky. Významný európsky hráč Gorillas sa napríklad stiahol z niekoľkých trhov a zredukoval počet administratívnych zamestnancov o 50 %,“ podotkla Trnovská.
Na Slovensku sa podľa nej situácia vyvíja pozitívne. Tržby Wolt Marketu v Bratislave stúpli v porovnaní so začiatkom roka dvojnásobne.
„Dôvodom je naša racionálnejšia expanzia, ako aj fakt, že rýchla donáška sa na Slovensku stále etabluje. To predstavuje výhody v podobe ďalšieho rastového potenciálu, no zároveň to vyžaduje informovanie a edukáciu zákazníkov i búranie predsudkov a mýtov, ktoré o nákupnom správaní prevládajú,“ uzavrela Trnovská.