Organizácie sa zaviazali k presadzovaniu zásad správnej obchodnej praxe a transparentnému a korektnému riešeniu všetkých prípadných sporov, ktoré môžu vniknúť v každom obchodnom vzťahu.
Potravinárska komora Slovenska (PKS) a Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) oficiálne podpísali vznik Iniciatívy pre férový obchod na Slovensku. Pripojením sa k európskej Supply Chain Initiative sa zaviazali k presadzovaniu zásad správnej obchodnej praxe a k transparentnému a korektnému riešeniu všetkých prípadných sporov, ktoré môžu vzniknúť v každom obchodnom vzťahu. Do piatka pristúpilo k zásadám a pravidlám férového obchodu osem členov PKS – spoločnosti Cloetta, Coca-Cola, Coca-Cola HBC, Ferrero, Mars, Mondeléz, Nestlé, Unilever – a päť členov SAMO – obchodné reťazce BILLA, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Informovali o tom v piatok na tlačovej besede Potravinárska komora Slovenska a Slovenská aliancia moderného obchodu.
„Iniciatíva pre férový obchod je otvorenou platformou presadzovania zásad správnej obchodnej praxe v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch. Až 90 % potravinového tovaru vyrobeného na Slovensku totiž predávajú obchodné reťazce a sú kľúčovým prvkom na ceste slovenskej potraviny k slovenskému spotrebiteľovi. Preto budeme aktívne komunikovať túto iniciatívu a pozývať do nej aj ďalších slovenských potravinárov, ktorí majú záujem zasadiť sa o férové vzťahy so svojimi odberateľmi,“ povedal v piatok prezident PKS Daniel Poturnay.
Snahou PKS, SAMO a ich členov je teda rozvíjať svoje podnikanie za podmienok, ktoré budú férové pre obe strany a dajú korektný rámec sporným situáciám, ktoré môžu vzniknúť v dodávateľsko-odberateľskom obchodnom vzťahu. Podporiť potravinársky priemysel na Slovensku plánujú podľa svojich vyjadrení organizácie aj dobrovoľnou spoluprácou, počúvaním zákazníka, predvídaním trendov v spotrebiteľskom správaní a výrobou takých produktov a inovácií, ktoré naplnia potreby spotrebiteľov.
SAMO na pultoch ponúka cez 200 miliónov výrobkov
Na pultoch členov Slovenskej aliancie moderného obchodu sa v každom momente ponúka približne 230 miliónov výrobkov a slovenskí potravinári sú dôležitým dodávateľom obchodu hlavne v hydinárskom, cukrovarníckom, mlynskom priemysle, či pri včelích produktoch. „Členovia SAMO pomáhajú slovenským dodávateľom, vrátane malých a stredných producentov, výsledkom čoho je medziročný nárast počtu slovenských dodávateľov od októbra 2016 v priemere až o 11 %. Za rok 2017 predali členovia SAMO potraviny pochádzajúce zo Slovenska spolu v hodnote viac ako 1,5 mld eur,“ informovala na tlačovej besede predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Iniciatíva pre férový obchod vznikla v roku 2011 na základe požiadavky európskych asociácií výrobcov a obchodníkov, aby sa dodávateľsko-odberateľské vzťahy riešili alternatívnymi spôsobmi. V roku 2013 boli na platforme Európskej komisie prijaté zásady férového podnikania a riešenia prípadných sporov a tieto zásady by sa mali aplikovať aj v rámci obchodnej praxe v jednotlivých členských krajinách EÚ. Do roku 2017 už k Iniciatíve pre férový obchod pristúpilo 380 združení a spoločností, ktoré spolu predstavujú 1 160 individuálnych spoločností po celej Európe.