Slováci minuli v maloobchodných predajniach za ostatných dvanásť mesiacov za pivo a radlery 290 miliónov eur. Podľa údajov maloobchodného auditu výskumnej a analytickej spoločnosti Nielsen nakúpili Slováci v predajniach od začiatku júna minulého roka do konca mája tohto roku 265 miliónov litrov piva a radlerov. Z toho piva nakúpili 230 miliónov litrov a radlerov 35 miliónov litrov.
Jeden liter piva na obyvateľa Slovenska
Pri prepočte na jedného obyvateľa Slovenska vychádza priemerná týždenná spotreba piva a radlerov zakúpených v maloobchode na takmer jeden liter.
„Pre porovnanie, v Českej republike, ktorá je považovaná za ‚pivnú‘ krajinu, a kde je spotreba piva na obyvateľa najvyššia na svete, je to až 1,45 litra. S predajmi čapovaného piva a radlerov, ktoré nie sú započítané v maloobchodných dátach, by to bolo výrazne viac,“ doplnili analytici zo spoločnosti Nielsen.
V obchodoch je čoraz viac slovenských výrobkov. Ktoré reťazce ich majú na pultoch najviac?
Z medziročného porovnania dát vyplýva, že slovenskí spotrebitelia síce nakúpili v posledných dvanástich mesiacoch viac piva, ale len o necelé percento, tržby maloobchodníci navýšili o 3 %. Vývoj spotreby piva najviac ovplyvňuje počasie.
Kľúčovú úlohu pri celkových číslach mal tento aj minulý rok máj. Kým tento rok boli teploty v máji výrazne nízke, naopak, minuloročný máj bol extrémne teplý. „Spotreba piva práve v máji tohto roka klesla o takmer 20 % v porovnaní s minuloročným májom,“ dodala spoločnosť Nielsen.
Radlerom sa darilo viac
Radlerom sa darilo v poslednom roku viac ako pivu. Ich spotreba podľa spoločnosti Nielsen v maloobchode narástla o takmer 4 %, rovnako rýchlo rástli aj tržby.
„Tento pozitívny trend nezmenil ani veľmi slabý máj, aj keď radlery zaznamenali v piatom mesiaci tohto roka ešte väčší pokles objemu ako pivo, a to až o 30 % v porovnaní s májom 2018,“ dodali analytici.
Slováci si viac všímajú, odkiaľ pochádza mäso. Poľské už nechceme, ukázal prieskum
Z pohľadu typu piva Slováci najčastejšie nakupujú takzvané desiatky, keď ich podiel tvoril vyše 70 %. Takzvané dvanástky dosiahli 20-percentný podiel.
Tretiu priečku zastávajú v rámci piva nealkoholické varianty s piatimi percentami. Mimoriadne obľúbené na slovenskom trhu sú radlery. „Za posledné roky prejavujú slovenskí spotrebitelia rastúci záujem hlavne o nealkoholické radlery,“ konštatovala spoločnosť Nielsen.
Spotreba ciderov klesá
Ciderom sa u nás v poslednom roku nedarilo a ich spotreba výrazne klesla. Kým v Česku ročná maloobchodná spotreba dosahuje viac ako 12,5 milióna litrov ročne a z roka na rok rastie, na Slovensku sme nakúpili za posledných 12 mesiacov necelé tri milióny litrov.
„Celkovo sme za cidre v maloobchode minuli ročne 3,9 milióna eur,“ uzavreli analytici zo spoločnosti Nielsen.
Nielsen je globálna výskumná a analytická spoločnosť, ktorá poskytuje pohľad na trhy a spotrebiteľov celého sveta už viac ako 90 rokov. Spoločnosť Nielsen pôsobí vo viac ako sto krajinách, čím pokrýva viac než 90 % svetovej populácie.