Slováci a Slovenky plánujú na veľkonočné prípravy minúť v priemere 112 eur. Ide o 15 percent vyššiu čiastku, ako plánovali minúť na Veľkú noc pred rokom. Šesť z desiatich ľudí plánuje míňať na veľkonočné prípravy uvážlivo.
Plánujeme siahnuť hlbšie do vrecka
Štvrtina populácie je pripravená viacerých vecí sa zrieknuť a radšej šetriť. V porovnaní s minulým rokom sa o sedem percentuálnych bodov zvýšil podiel ľudí, ktorí sa plánujú na Veľkú noc uskromniť. Vyplýva to z prieskumu NMS Market Research Slovakia.
Slováci si za Veľkú noc priplatia. Niektoré potraviny zdraželi aj o 80 percent, najväčšími skokanmi sú káva a čokoláda
„Z našich predošlých meraní vieme, že Slováci a Slovenky si myslia, že ceny potravín od januára 2025 stúpli. Preto rátajú s tým, že za rovnaký nákup, aký robili na Veľkú noc pred rokom, zaplatia v súčasnosti viac. Tým si môžeme vysvetliť, že napriek nárastu podielu ľudí, ktorí plánujú na veľkonočných prípravách šetriť, plánujeme siahnuť hlbšie do vrecka,“ interpretuje výsledky spoluautorka prieskumu Denisa Lakatošová.
Vplyv slintačky a krívačky na veľkonočné nákupy
Najviac plánujú na prípravy spojené s Veľkou nocou minúť obyvatelia Prešovského kraja, staršie generácie nad 55 rokov, či obyvatelia menších obcí s 1 – 5-tisíc obyvateľmi.
Viac než tretina Slovákov vyhadzuje jedlo aspoň raz týždenne, pretože ho nestíha skonzumovať
„Ide o skupiny obyvateľstva, ktoré tradične míňajú počas týchto sviatkov najviac. Sú vernejší tradíciám a navyše tieto sviatky vnímajú ako jedinečnú príležitosť pohostiť svojich najbližších,“ dopĺňa Denisa Lakatošová.
Viac ako štvrtina populácie tvrdí, že aktuálna situácia okolo slintačky a krívačky ovplyvní ich veľkonočné nákupy potravín. Naopak, dve tretiny populácie na vírus nebudú brať ohľad. Z tých, ktorí plánujú situácii prispôsobiť svoje nákupy, 60 percent chce obmedziť nákup rôznych druhov mäsa. Približne štvrtina plánuje obmedziť nákup mliečnych a iných živočíšnych produktov.