Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC) spustí v budúcom roku na Slovensku rozsiahlu kampaň zameranú na informovanie širokej odbornej a laickej verejnosti o nekalých odborných praktikách, ktorým sa podľa slovenských pekárov dopúšťajú niektorí obchodníci.
Pekári združení v zväze sa zhodujú v tom, že konečný spotrebiteľ nemá skutočné informácie o pomeroch v slovenskom obchode. Preto sa znižuje schopnosť posúdiť, za akých podmienok sa tovar zo strany slovenských výrobcov dostáva na pulty predajní. Informoval o tom SZPCC v tlačovej správe.
Poctivý obchod
Všetko má zmeniť kampaň s názvom „Poctivý obchod“, ktorá nadväzuje na podpísané Memorandum o poctivom obchode medzi Zväzom obchodu SR a SZPCC z júna tohto roka. SZPCC sa touto iniciatívou snaží pokračovať v krokoch, ktoré rozbehlo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR zameraných na zlepšenie postavenia slovenských výrobcov v potravinovom reťazci.
„Hlavným zámerom informačnej kampane je poskytnúť konečnému spotrebiteľovi čo najviac informácií o spôsobe správania sa obchodníkov na trhu tak, aby mal spotrebiteľ sám možnosť posúdiť, ktorých obchodníkov bude svojim nákupom podporovať,“ uviedla predsedkyňa SZPCC Tatiana Lopuchová.
Dostanú logo
Zväz podľa jej slov pripravuje na rok 2019 rozsiahlu marketingovú kampaň a jedným z nástrojov hodnotenia bude označovanie poctivých obchodníkov logom „Poctivý obchod“. Toto ocenenie sa bude udeľovať už v januári 2019 na základe anonymného hodnotenia pekární na Slovensku.
„Ak nájde spotrebiteľ konkrétnu prevádzku označenú logom „Poctivý obchod“, môže si byť istý, že svojim nákupom podporuje tých obchodníkov, ktorí sa správajú vo vzťahu k výrobcom a dodávateľom v súlade so zásadami poctivého obchodného styku a nenúti svojich dodávateľov predávať pod ich vlastné ekonomicky oprávnené náklady. Takýto obchod je nádejou pre slovenských výrobcov,“ dodala Lopuchová.
Pekári podľa SZPCC avizujú nutnosť pokračovania v legislatívnych opatreniach. Kampaň „Poctivý obchod“ je podľa nich ďalším krokom v boji proti nekalým obchodným praktikám, za čo dlhodobo podľa SZPCC bojuje aj rezort pôdohospodárstva napríklad nedávno prijatým zákonom o osobitnom odvode pre obchodné reťazce. Podľa názoru slovenských pekárov by mala byť iniciatíva „Poctivý obchod“ sprevádzaná ďalšími rýchlymi podpornými legislatívnymi opatreniami, bez ktorých by prijatý zákon nemusel priniesť očakávaný výsledok.
Odvod sám osebe nepomôže
Slovenskí pekári podľa vyjadrenia podpredsedu Rady pekárov SR Viktora Gumána, mimoriadne oceňujú aktivity MPRV, ktoré sú zamerané na podporu postavenia slovenských výrobcov a dodávateľov v potravinovom reťazci. Zároveň však priznávajú, že prijatie osobitného odvodu pre obchodné reťazce je už od novembra 2018 dôvodom, pre ktoré časť zahraničných predajcov v niektorých prípadoch odmieta upraviť dodávateľské ceny pre potravinárov.
„Sme radi, že rezort pôdohospodárstva už predložil nový zákon o poctivých vzťahoch v obchode s potravinami do NR SR a zároveň sa rokuje o implementácii európskych pravidiel spoločného vyjednávania organizácií výrobcov. Po prijatí týchto legislatívnych opatrení dôjde k naplneniu celkového zámeru ministerstva a existuje veľká šanca, že nerovnováha v potravinovom reťazci sa výrazne zlepší v prospech slovenských výrobcov a dodávateľov,“ uzavrel Gumán.