Prieskum ukázal, že väčšina Slovákov zohľadňuje v rámci svojho životného štýlu na zdravé stravovanie a to aj pri výbere a kúpe potravín. Užitočná je aj pre ľudí informácia o výživovej kvalite potravín.
Prieskum pre spoločnosť Nestlé uskutočnila agentúra NMS Slovakia v októbri 2022 na výskumnej vzorke 1 012 respondentov. Informovala o tom v tlačovej správe manažérka korporátnej komunikácie Nestlé Tereza Skrbková.
Graficky zrozumiteľná forma
V prieskume 53 percent Slovákov uviedlo, že v rámci svojho životného štýlu dbajú na zdravé stravovanie. Medzi touto skupinou sa častejšie vyskytujú ľudia s vysokoškolským vzdelaním. Podľa prieskumu len 13 percent ľudí tvrdí, že na zdravé stravovanie nedbá.
So zvýšením záujmom ľudí o zdravé stravovanie rastie počet potravín uvádzajúcich informácie o výživovej kvalite na obale v zjednodušenej, graficky zrozumiteľnej forme.
Výrobcovia potravín prišli na zaujímavý spôsob, ako skryť zdražovanie pred spotrebiteľmi. Za rovnaké peniaze ponúkajú menšie balenia
Jednou z najpoužívanejších je systém Nutri Score. Hodnotí potraviny na základe obsahu priaznivých a nepriaznivých výživových zložiek na organizmus. Až 67 percent spotrebiteľov uviedlo, že ho považujú za užitočné.
Tento názor je najsilnejší medzi najmladšími z prieskumu a to od 18 do 25 rokov. 28 percent respondentov ho vníma neutrálne a len vo výnimočných prípadoch 4 percentách je vnímané ako neužitočné. Tento názor je o niečo viac rozšírený medzi mužmi.
Pomôcka pri rozhodovaní
„Z môjho pohľadu môže spotrebiteľa správne nasmerovať pri výbere potravín s priaznivou nutričnou kvalitou, a tým zároveň prispieť k zdravšiemu životnému štýlu. Taktiež môže slúžiť ako pomôcka pri rozhodovaní, ktorý výrobok v danej kategórií kúpiť,“ povedala vedúca Odboru podpory zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva Bratislava Zuzana Klinčáková.
Záleží na tom, čo jeme. Správnym výberom potravín dokážeme efektívne bojovať proti klimatickým zmenám
Z prieskumu tiež vyplynulo, že informáciou v rámci systému Nutri Score by sa riadilo 57 percent opýtaných. Medzi tými s negatívnym postojom nachádzajú častejšie muži v porovnaní so ženami.
48 percent spotrebiteľov tvrdí, že označenie Nutri Score ovplyvní ich výber a nákup potravín. 37 percent ľudí sa v tomto smere vyjadrilo neutrálne a len 15 percent odmieta, že by toto označenie ovplyvnilo obsah ich nákupného košíka.