Definícia pojmu odberateľ a dodávateľ sa v zákone o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami pravdepodobne rozšíri. Vláda totiž v stredu na svojom rokovaní schválila novelu tohto zákona, ktorá toto rozšírenie zahrňuje.
Návrhom novely zákona sa zabezpečuje transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) zo 17. apríla 2019 o nekalých obchodných praktikách vo vzťahoch medzi podnikmi v poľnohospodárskom a potravinovom dodávateľskom reťazci.
Európsku smernicu musia prebrať
Podľa smernice sú všetky členské štáty Európskej únie povinné transponovať uvedenú smernicu do 1. mája 2021, pričom prijaté zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia sa musia začať uplatňovať najneskôr od 1. novembra 2021.
Envirorezort chce zastaviť nelegálny obchod, viac povolení na vývoz mačkovitých šeliem neudelí
Návrhom zákona sa v zmysle spomínanej smernice EÚ rozširuje definícia pojmu odberateľ, a to o právnickú osobu, ktorá je združením fyzických osôb alebo právnických osôb, pričom aspoň jeden z jej členov musí napĺňať definíciu pojmu odberateľ a o právnickú osobu, ktorá nemusí byť podnikateľom, ale odoberá potraviny. Pod touto právnickou osobou sa rozumejú najmä orgány verejnej moci, obce a verejnoprávne inštitúcie.
Súčasne sa v súlade so smernicou EÚ rozširuje aj definícia pojmu dodávateľ o právnickú osobu, ktorá je združením fyzických osôb alebo právnických osôb, pričom aspoň jeden z jej členov musí napĺňať definíciu pojmu dodávateľ.
Zákaz zníženia kúpnej ceny
Návrhom zákona sa rozširuje i okruh skutkových podstát neprimeraných podmienok v obchode s potravinami a zakotvuje sa cezhraničná spolupráca ministerstva pôdohospodárstva s orgánmi presadzovania práva v ostatných členských štátoch EÚ a s Európskou komisiou.
Okrem transpozičných úprav obsahuje návrh zákona aj úpravy vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe. Návrh zákona sa vzhľadom na formálne oznámenie Európskej komisie o pochybnostiach o zlučiteľnosti niektorých ustanovení zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami s právom EÚ vysporiadal aj s niektorými pripomienkami Európskej komisie.
Zákaz zníženia kúpnej ceny okrem zníženia kúpnej ceny z dôvodov týkajúcich sa chybného tovaru a zákaz nákupu potravín za nižšiu cenu ako sú ekonomicky oprávnené náklady dodávateľa boli zo zákona vypustené. Zákaz pre odberateľa účtovať si logistické poplatky presahujúce 3 % z predpokladaného ročného obratu daného dodávateľa bol zas upravený.