Automobilový priemysel ostáva kľúčovým pilierom slovenskej ekonomiky a to aj napriek viacerým rizikám

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Automobilový priemysel
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
  • Chapters
  • descriptions off, selected
  • captions and subtitles off, selected
    Reklama
    Tento článok pre vás načítala AI.

    Automobilový priemysel tvorí približne polovicu priemyselnej výroby na Slovensku a jeho cyklickú povahu ekonomika krajiny výrazne pociťuje. Martin Procházka z Coface upozorňuje, že tento sektor je typickým cyklickým odvetvím, v ktorom sa dobré časy striedajú so zlými, čo môže v budúcnosti predstavovať výzvy pre slovenskú ekonomiku.

    Napriek tomu Procházka zdôrazňuje inovatívnosť a prínosy automobilového odvetvia, ktoré vytvára kvalifikované a dobre platené pracovné miesta, priťahuje know-how a rozvíja znalostnú ekonomiku.

    Nevyčerpateľné zdroje pracovnej sily

    Výroba na Slovensku je podľa neho stále nákladovo efektívna a hoci zdroje pracovnej sily nie sú nevyčerpateľné, celkový počet dobre kvalifikovaných ľudí je vysoký. Slovensko podľa neho stále zostáva atraktívnou investičnou destináciou, kde automobilový priemysel prispieva k rastu miezd a životnej úrovne.

    „Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí rušenie výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať,“ dodáva Martin Procházka.

    Výroba dosiahne 11 miliónov kusov

    Zdanlivý rast automobilového priemyslu v Európe zakrýva hlbšie problémy, ako je klesajúca výroba a menšia konkurencieschopnosť v oblasti elektromobility. Výroba automobilov tento rok dosiahne podľa Coface približne 11 miliónov kusov, čo je o 2 milióny menej ako v roku 2019, a medziročný rast sa spomaľuje.

    „Elektromobilita postupuje pod očakávania a štruktúra predaja nepriaznivo ovplyvňuje celý dodávateľský reťazec,“ upozorňuje Procházka.

    Podľa Procházku sa objavujú negatívne signály z trhu ako rušenie objednávok a zhoršujúce sa finančné výsledky dodávateľov. Dodáva, že zatiaľ čo energetická kríza zvýšila náklady, Európska únia čelí kritike za tlačenie na rýchlu elektromobilitu.

    Konsolidácia kapacít

    „Po energetickom šoku sú ceny plynu a elektriny na vyšších úrovniach, čo znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie,“ dodáva Procházka. Európske automobilky zaostávajú za čínskymi konkurentmi, hlavne v oblasti softvéru a rýchlosti inovácií.

    „Model auta v Číne sa dostane na linku za 18 mesiacov, zatiaľ čo v Európe to trvá 3 až 5 rokov. Clá túto bolesť nevyriešia,“ tvrdí Procházka, pričom za dôvody európskeho zaostávania označil slabiny v softvéri a konektivite.

    Priemysel očakáva konsolidáciu kapacít v dodávateľskom reťazci, no v prípade Slovenska, ktoré je nákladovo efektívne a má energetický mix šetrný k uhlíku, sa neočakáva negatívny dopad.

    Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
    Viac k osobe: Martin Procházka
    Firmy a inštitúcie: EU Európska únia