Nové znenie emisnej normy Euro 7 predstavuje pre európsky automobilový priemysel stále výrazné riziko, keďže prichádza vo veľmi kritickom bode transformácie celého odvetvia.
Norma prináša významné investície
V súvislosti s hlasovaním v Európskom parlamentne o tom informovalo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). To pritom ocenilo, že materiál prešiel od svojho zverejnenia značnou úpravou.
„Faktom však zostáva, že Euro 7 prináša pre výrobcov vozidiel významné investície popri ich obrovskom úsilí o dekarbonizáciu,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Obchod s hybridnými a elektrickými automobilmi zaznamenal v posledných rokoch nárast
Taktiež zdôraznila, že prichádza v mimoriadne náročnom geopolitickom a ekonomickom kontexte, ktorý sa vyznačuje prudko rastúcimi cenami energií, problémami v dodávateľskom reťazci, inflačnými tlakmi ako aj zaostávajúcim spotrebiteľským dopytom.
Priemyselná konkurencieschopnosť
Európa podľa výrobcov automobilov potrebuje primeranú normu Euro 7, ktorá vyváži environmentálne záujmy a priemyselnú konkurencieschopnosť.
„Nemôže byť pochýb o záväzku priemyslu zlepšiť kvalitu ovzdušia. To je dôvod, prečo automobilový priemysel nalial do najnovších emisných noriem Euro a Euro 6/VI obrovské zdroje,“ vysvetlila de Vries.
Slováci si každý mesiac dovážajú zo zahraničia tisíce áut, počet vozidiel už prekročil 50-tisíc
Asociácia je presvedčená, že má zmysel riešiť emisie bŕzd a pneumatík normou Euro 7, pretože sú relevantné aj pre elektrické vozidlá a v budúcnosti budú hlavným zdrojom emisií znečisťujúcich látok z ciest.
Emisie sú nové a nevyskúšané
Keďže však testovacie metódy pre emisie z iných ako výfukových plynov sú úplne nové a nevyskúšané, je podľa nej potrebné zabezpečiť technickú realizovateľnosť týchto nových cieľov.
Podpora investície Volva na východe Slovenska je kľúčová, podľa ministerky musí pokračovať v maximálnom tempe
Štvrtkové rozhodnutie Európskeho parlamentu k norme Euro 7 podľa predstaviteľov KDH reflektuje realistický prístup členských štátov k ochrane životného prostredia a na rozdiel od pôvodného návrhu neoslabuje konkurencieschopnosť.
„Toto je dôležité obzvlášť pre Slovensko v kontexte dominancie automobilového priemyslu, a tým aj ochrany pracovných miest. V súčasnom geopolitickom kontexte považujeme za zásadné vyvažovať naše ambície v oblasti ochrany klímy tak, aby sa nestali likvidačnými pre náš priemysel,“ uvádza sa v stanovisku europoslankyne za KDH Miriam Lexmann a poslanca NR SR Igora Janckulíka.