Green Deal tzv. Zelená dohoda ide do ústrania a zaznievajú hlasy, že ju treba prehodnotiť. Viacerí sa totiž obávajú toho, aby podniky neodchádzali na iné kontinenty. Ako informovala TV Joj vo svojej reportáži na stránke Noviny.sk, prioritou sa stáva záchrana európskej ekonomiky.
Ako sa to však dotkne automobilového priemyslu, je nateraz otázne. Ten sa totiž už vydal cestou elektrifikácie a radikálny obrat by bol príliš drahý.
K úpravám zrejme dôjde
„Neviem, ako by potom dopadli obrovské investície, ktoré automobilky doteraz na transformáciu vynaložili. Vieme, že musíme ponúkať dostupnejšie vozidlá a namiesto hovorenia o nejakých rokoch, radšej upokojiť ľudí,“ povedala pre televíziu generálna riaditeľka Peugeot Linda Jackson.
Slovensko získalo ďalšie investície z Južnej Kórey, na Hornej Nitre by mohli vzniknúť stovky pracovných miest (video)
K nejakým úpravám zrejme dôjde, nakoľko je uhlíková neutralita do roku 2050 stále na stole. „Tento cieľ môžeme dosiahnuť rôznymi spôsobmi. Napríklad sústredením sa aj na takzvané e-palivá,“ ozrejmila hovorkyňa zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ingrid Ludvíková.
Ľudia nakupujú lacné autá z Ázie
Slovenskí motoristi sa totiž ťažko zbavajú svojich benzínových a naftových vozidiel. Televízia tiež poukázala na paradox, že síce si európski voliči vybrali zelené riešenie, ale zistili, že nemajú na ne dostatok financií. Kupujú preto lacnejšie autá z Ázie a dokonca so spaľovacími motormi.
„Myslím si však, že keď európske automobilky pochopia, že majú robiť lacnejšie a dostupnejšie elektromobily, tak sa situácia opäť zmení a ľudia v Európe uprednostnia tunajšie značky,“ upozornil Milan Bahna z Elektromobil.tv.
Otázna je cena
Práve elektromobilita je dôležitá pri zelenej transformácii a tiež pri tom, aby novo zaregistrované autá mali po roku 2035 nulové emisie. Generálna riaditeľka Peugeotu Linda Jackson uviedla, že chcú ľuďom na tejto ceste pomôcť. Najväčšou výzvou do budúcnosti však podľa jej slov bude, ako dokážeme posúvať technológie a rýchlosť, ktorou sa menia.
EÚ by mala prehodnotiť svoje environmentálne ciele, Kiraľvarga upozornil aj na problémy veľkých priemyselných podnikov
Netreba však zabúdať na cenu. Bahna upozornil, že v budúcom roku by mali prísť na náš trh tri či štyri lacné modely, ktoré by mali pomôcť predaju elektromobilov. Návrat k spaľovacím motorom však už nebude pre automobilky riešením.
„Chceme predsa nižšie emisie. Neviem, ako by nám pomohol návrat do minulosti. Čo potrebujeme, je pohnúť sa dopredu,“ skonštatovala Jackson. Podľa Bahnu nám najbližšia jedna či dve dekády ukážu, či je práve toto tá cesta.