Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) vyjadrilo nespokojnosť s postupom vládnych poslancov, ktorí neboli schopní otvoriť rokovanie Výboru Národnej rady (NR) SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie o petícii proti baterkárni v Šuranoch. Podľa vyjadrenia KDH, záujem na vybudovaní baterkárne je v priamom rozpore so záujmami obyvateľov a prináša zásadné environmentálne a zdravotné riziká.
Riziká výroby batérií
Podpredseda KDH Marián Čaučík v tejto súvislosti upozornil na riziká výroby batérií. V tomto prípade ide o chemický priemysel a preto žiada o dôkladné analýzy vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľov.
„Pri výrobe batérií sa pracuje s množstvom nebezpečných chemických látok, ako sú napr. rozpúšťadlá, elektrolyty, ťažké kovy a najmä riziková látka NMP. Žiadame preto ministra životného prostredia SR, aby zriadil nezávislú komisiu na prešetrenie celého procesu schvaľovania investičného zámeru baterkárne v Šuranoch,“ uviedol Čaučík. Dodal, že o preskúmanie požaduje aj ministra zdravotníctva a to hlavne s dôrazom na preskúmanie dosahu rizika na verejné zdravie.
Baterkáreň pri Šuranoch je o krok bližšie k vzniku, poslanci schválili odpredaj pozemkov
Ako ďalej uviedlo KDH, pri schvaľovaní baterkárne nastal nepopierateľný konflikt záujmov, keď poslanci mestského zastupiteľstva v Šuranoch schválili odpredaj pozemkov na výstavbu baterkárne napriek nesúhlasu prítomných občanov. KDH tiež upozorňuje na petíciu občianskej iniciatívy CHRÁNIME SI NAŠE, ktorú podpísalo množstvo obyvateľov.
Vláda by mala zvážiť aj alternatívne riešenia
Europoslankyňa Miriam Lexmann kritizovala, že „premiér Fico nebol ani raz v obci Bánov, či v Šuranoch a nepočúva obavy občanov.“ Zároveň vyzvala vládu, aby sa zaoberala hlasmi občanov, ktoré boli ignorované namiesto štandardného prerokovania v parlamentnom výbore.
Takto sa budú v Šuranoch vyrábať batérie do elektromobilov (video)
Jozef Hajko, poslanec KDH, apeloval na vládu SR, aby investíciu do výstavby v Šuranoch riadne ohodnotila a zohľadnila jej vplyv na životné prostredie a miestnych obyvateľov.
„Ak vláde leží na srdci osud automobilového priemyslu na Slovensku, treba podporovať také investície, ktoré sa nepriečia bezpečnostným záujmom štátu,“ dodal Hajko s tým, že vláda by mala zvážiť aj alternatívne riešenia.