Moderné odbory žiadajú zmeniť schému štátnej pomoci na udržanie pracovných miest. Upozorňujú na to, že v niektorých subdodávateľských spoločnostiach pre automobilový priemysel sa už zamestnancom nepredlžujú pracovné pomery na určitý čas alebo zamestnávatelia tlačia na zamestnancov, aby skončili pracovný pomer a išli do dôchodku.
Automobilový priemysel nemá pozitívny výhľad
„Ak sa nastavené pravidlá zásadnejšie nezmenia, predovšetkým zohľadnením mzdovej úrovne v západnej časti Slovenskej republiky, obávame sa najhorších následkov v podobe razantného ukončovania pracovných pomerov“, uviedol v tlačovej správe viceprezident odborového zväzu Moderné odbory AIOS a predseda odborovej organizácie v spoločnosti Jaguar Land Rover Slovensko Peter Mrázik.
Chýbajúce čipy výrazne ovplyvňujú priemysel, analytici NBS očakávajú zlepšenie až v budúcom roku
Automobilový priemysel v krátkodobom a strednodobom horizonte podľa odborárov nemá pozitívny výhľad. Preto je podľa nich nevyhnutné upraviť podmienky poskytovania pomoci z programu „Prvej pomoci“ minimálne pre zamestnávateľov z oblasti automobilového priemyslu a jeho subdodávateľského reťazca.
Nastavené pravidlá sa musia prehodnotiť
„Bezodkladne sa musia prehodnotiť nastavené pravidlá pri uplatňovaní schémy Prvej pomoci a pravidlá uplatňovania zákona o skrátenej práci,“ tvrdí Mrázik.
Upozorňuje na to, že povinnosť mať vyčerpané pozitívne zostatky na kladnom účte konta pracovného času alebo dovolenky za predchádzajúci rok vytvára podstatnú bariéru pre uplatnenie tohto nástroja v praxi.