Slováci stále vo veľkom dovážajú osobné autá zo zahraničia. Každý mesiac ich na našich cestách pribudne v priemere 5-tisíc. Podľa štatistík Ministerstva vnútra SR atakujú individuálne dovozy za prvých päť mesiacov tohto roka 26,5 tisíca.
Boj proti novej emisnej norme Euro 7 pokračuje, náklady na výrobu áut by mohli byť vyššie až desaťnásobne
Za celý minulý rok ich na Slovensku pribudlo 61-tisíc. Práve takéto automobily pritom výrazne zvyšujú priemerný vek vozového parku na Slovensku. Ten aktuálne dosahuje približne 15 rokov.
Tisíce dovezených áut
V samotnom máji si Slováci individuálne doviezli 5,3 tisíca osobných vozidiel. V apríli to bolo takmer 5-tisíc áut a v marci rekordných 6,7 tisíca. Prvé dva mesiace v aktuálnom roku boli individuálne dovozy zo zahraničia najnižšie a neprekročili 5-tisícovú hranicu. V januári dosiahli 4,7 tisíca a vo februári 4,8 tisíca.
Slovensko je v počte automobiliek a príbuzných tovární na chvoste Európy, rebríčku dominuje Nemecko
Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR tvorili najpočetnejšiu skupinu vlaňajších individuálnych dovozov vozidlá do desiatich rokov. Za celý rok 2022 ich na Slovensku pribudlo asi 15,6 tisíca a predstavovali tak viac ako štvrtinu všetkých dovozov. Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov.
Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo približne 9,6 tisíca, čo predstavuje asi 16 % podiel.
Úprava registračných poplatkov
Zmenu by v tomto smere mala priniesť úprava registračných poplatkov. Tú zavádza novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú v polovici marca schválil parlament. V rámci nej poslanci podporili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS).
Ten tabuľku výkonov upravuje na rozsah 33 až 1 000 eur s účinnosťou od 1. júla tohto roka. Podľa novely bude maximálny poplatok na nové autá 400 eur. Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá budú mať poplatok maximálne 1 000 eur.