Na železniciach medzi členskými štátmi Európskej únie začína byť pretlak v dovoze surovín. Spoločnosť U. S. Steel Košice (USSK) to chce riešiť v predstihu, preto listom požiadala Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR o pomoc.
Stretnutie predstaviteľov
V stredu sa z tohto dôvodu uskutočnilo stretnutie viceprezidenta U.S. Steel Košice pre vonkajšie vzťahy, riadenie a rozvoj podnikania Miroslava Kiraľvargu so štátnym tajomníkom MDV SR Jaroslavom Kmeťom, ambasádorom pre KSK Martinom Dzielavským, generálnym riaditeľom sekcie stratégie MDV SR Rastislavom Cenkým, riaditeľom odboru stratégie ŽSR Miroslavom Garajom, námestníkom GR pre prevádzku ŽSR Milanom Kubíčkom, generálny riaditeľom Cargo Slovakia Romanom Gonom, riaditeľom úseku prevádzky Cargo Slovakia Miroslavom Hoptom a poslancami NR SR Milošom Svrčekom a Viliamom Záhorčákom.
Po stretnutí o tom spolu informovali v areáli USSK.
Dekarbonizácia U.S. Steel Košice je zatiaľ len na papieri. Napriek snahe znížiť produkciu CO2, na stole nie sú žiadne dohody
„Vyzvali sme ministerstvo na spoluprácu pri riešení situácie, ktorá sa vyeskalovala v posledných týždňoch a mesiacoch po začiatku vojnového konfliktu na východ od nás. Ten spôsobil zmenu geopolitickej klímy a zároveň mení dodávateľsko-odberateľské reťazce a spôsoby logistiky dodávky surovín a dodávky materiálu na výrobu,“ uviedol Kiraľvarga.
Súčinnosť a spolupráca s predstaviteľmi vlády
Široký rozchod smerom z Ruska má podľa neho svoje kapacity a limity, a preto tak, ako aj mnohí iní odberatelia surovín smerom z východu, hľadajú aj oni nové cesty. Využíva sa lodná doprava a prístavy, napríklad aj v Poľsku, čo spôsobuje väčšiu záťaž na železničnú dopravu týchto surovín.
Tranzit železnej rudy z Ukrajiny je plynulý, Slovensko a Česko sa snažia maximalizovať svoje zásoby
„A tu potrebujeme súčinnosť a spoluprácu s našimi predstaviteľmi vlády, ktorí majú na starosti železničnú infraštruktúru, dopravu a komunikáciu s inými členskými krajinami, aby sme sa vlastne nedostali do stavu, že nie sme schopní dostať suroviny na výrobu včas,“ dodal Kiraľvarga.
Riešenia na politickej úrovni
„Sme tu s manažmentom Carga a s manažmentom Železníc SR, aby sme hľadali a našli riešenia, ako podporiť a pomôcť U. S. Steelu. Riešenia potrebujú skôr na politickej úrovni – podporiť rokovania s Poľskou republikou, nájsť kapacity dopredu v prípade, ak sa niečo stane a zabrzdia sa toky z východu, aby sme našli východiská a boli pripravení doviesť základné strategické suroviny z prístavov buď zo severu, alebo z juhu,“ uviedol Kmeť.