Na výraznejší rozvoj nízkoemisnej a bezemisnej cestnej dopravy na Slovensku nebude stačiť iba podpora štátu smerom k nabíjacej sieti.
V reakcii na nedávne slová ministra hospodárstva Richarda Sulíka, podľa ktorého sa štát chce primárne venovať budovaniu infraštruktúry a neplánuje priamu podporu kúpy ekologických vozidiel, to pre agentúru SITA uviedol riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Slovensko je na chvoste Európy
Slovensko sa podľa neho v oblasti predaja, aj celkovej úrovne emisnosti registrovaných automobilov dlhodobo nachádza na chvoste Európy.
„Zároveň sme jedna z mála krajín v Európskej únii, ktorá nemá žiadnu podporu kúpy nízkoemisných a bezemisných vozidiel,” skonštatoval.
Kým napríklad v minulom roku predstavoval ich predaj u nás asi 3-percentný podiel z celkového počtu registrovaných vozidiel, v krajinách s rôznymi formami podpory to bolo rádovo vyššie.
Nestačí len zvýšiť počty nabíjacích staníc
Ako zároveň pripomenul Križanský, Slovensko má v tejto oblasti v zmysle európskej legislatívy určité záväzky a tie bude musieť splniť.
„Hoci počty nabíjacích staníc postupne rastú, podpora infraštruktúry nestačí, bezemisnú cestnú dopravu nerozvinieme iba tým, že budeme mať viac nabíjačiek,” zhodnotil.
Podporí sa kúpa elektromobilov v tomto roku? Podľa Sulíka by sa mala ako prvá vyriešená infraštruktúra
V tejto oblasti majú podľa neho rovnaký postoj ako Zväz automobilového priemyslu SR. Ten na nedávnej tlačovej besede konštatoval, že Slovensko zaostáva vo všetkých oblastiach rozvoja ekologickej dopravy.
Vážne dopady na automobilový priemysel
Nedostatočná podpora elektromobility ako takej môže mať podľa Križanského vážne dopady aj na ďalší vývoj celého automobilového priemyslu na Slovensku, na ktorom je naša ekonomika závislá.
Slovensko dosiahne plný potenciál predaja elektromobilov o tri až päť rokov, predpovedá lízingová spoločnosť
„Súťažíme v regióne o investície vo výrobe batérií a elektrifikovaných pohonov, ktoré sú pre našu ekonomiku kľúčové. Bez nich u nás zostane najmä starý typ výroby, založený na fosílnych palivách, ktorý okolo roku 2030 prestane mať význam a postupne zanikne. Ako kľúčový faktor pri rozhodovaní o novej investícii, ktorý chcú aj automobilky od národných vlád vidieť, je celková podpora krajiny smerom ku zelenej a bezemisnej cestnej doprave,” uzavrel.