Lítium sa vzhľadom na prechod na elektrické a vodíkové vozidlá stáva čoraz viac strategickou surovinou. Biely kov je dôležitou súčasťou dekarbonizácie hospodárstva.
Ponuka je obmedzená
„Batérie používané v elektrických vozidlách sa vyrábajú najmä z bieleho kovu. Ponuka je v súčasnosti príliš obmedzená na to, aby pokryla dopyt, a je pod tlakom v dôsledku nedostatku investícií,“ uviedol na základe analýzy Coface jej generálny riaditeľ pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
Kremský vyzval Sulíka, aby zmysluplne podporil elektromobilitu a nesústredil sa iba na vodík
Nadnárodná spoločnosť je globálnym lídrom v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.
Chce byť sebestačná
Asociácia európskeho automobilového priemyslu a Združenie výrobcov batérií predpovedajú, že európsky trh s batériami bude mať v roku 2030 hodnotu 35 miliárd eur, pričom približne polovicu z tejto sumy budú tvoriť lítium-iónové batérie.
Tankovanie vozidiel či autobusov na vodík by už nemusel byť problém, slovenská agentúra hľadá dodávateľa tohto alternatívneho paliva
Európa chce byť do roku 2030 sebestačná vo výrobe batérií, ale nebude sa môcť spoliehať výlučne na národné ťažobné projekty. Zdá sa, že v strednodobom horizonte bude jej tromfom Austrália.
„Vysoká volatilita najmä surovín a kovov by mohla ovplyvniť vývoj cien lítia,“ očakáva Čarný.
Nevenovali ťažbe pozornosť
Západné ekonomiky dlhé roky nevenovali dostatočnú pozornosť zásobám v oblasti ťažby. Prvá baňa na lítium sa má otvoriť vo Francúzsku až v roku 2027. Hoci ceny väčšiny kovov od začiatku leta klesli, cena lítia sa drží a je stále vysoká.
„Tento trend je pozoruhodný najmä vzhľadom na to, že klientske sektory, najmä automobilový priemysel, majú veľmi zmiešané krátkodobé vyhliadky,“ uviedol Čarný.
Lítium je chránené
Sektor nízkouhlíkovej mobility podporujú vlády, lítium je tak chránené pred vzostupmi a poklesmi globálneho rastu.
„Celosvetový dopyt by mal v strednodobom a dlhodobom horizonte naďalej rásť najmä v súvislosti s prechodom na nízkouhlíkové technológie,“ podotkol Čarný.
Podľa neho prieskum nových zdrojov lítia môže trvať tri až päť rokov, plus dva až tri roky na zavedenie spracovania rudy, čo bude mať nevyhnutne vplyv na objem dodávok v strednodobom horizonte.