- aktualizované 17. januára 2023, 11:01
Slovenské automobilky vyrobili v minulom roku podľa predbežných výsledkov približne jeden milión vozidiel. V porovnaní s rokom 2021 ide o pokles o necelých 5 %. Ako ďalej v utorok informoval Zväz automobilového priemyslu SR, Slovensko aj naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe áut.
V prepočte na 1 000 obyvateľov sa u nás vlani vyprodukovalo 184 vozidiel. Podiel tržieb automobilovej výroby na tržbách celkovej priemyselnej výroby Slovenska dosiahol 50,3 %, na celkovom exporte krajiny sa automobilový priemysel podieľal viac ako 42 %.
Počet zamestnancov sektora narástol o vyše 10 000, priama zamestnanosť dosiahla 176-tisíc pracovníkov, agregovaná 261-tisíc zamestnancov.
Stabilný napriek náročným prekážkam
„Vzhľadom na bezprecedentné obdobie, ktoré máme za sebou, môžeme tieto výsledky považovať za mimoriadne uspokojivé, napriek náročným prekážkam zostáva slovenský automobilový priemysel stabilný,“ uviedol k výsledkom prezident zväzu Alexander Matušek.
Za kľúčové udalosti uplynulého roka pritom zaradil úspešné spustenie kurzarbeitu, podpísanie memoranda o elektromobilite s rezortom hospodárstva, zmenu výpočtu registračných poplatkov, ako aj zmenu systému prideľovania evidenčných čísiel či zastavenie tzv. e-faktúry.
Zároveň však pripomenul aj viaceré nevypočuté návrhy, a to napríklad návrhy zväzu v oblasti pomoci s vysokými cenami energií, či návrh na zmenu fungovania Environmentálneho fondu.
Chýbajú diely i zamestnanci
Medzi výzvy celého automobilového priemyslu na aktuálny rok bude patriť najmä pokračovanie v zelenej transformácii Slovenska. Zásadný bude postoj štátu v rámci aktuálnej energetickej krízy.
Viac o téme: Energetická kríza
„Ak by nepomáhal nikto okolo nás, nechceme pomoc ani my, ide o to, aby sme mali minimálne približnú pozíciu oproti našim konkurentom. Ak sa o toto nepostaráme, budeme mať veľké problémy,“ zhodnotil Matušek.
Priemysel je v najťažšej situácii od 2. svetovej vojny. Zamestnávatelia žiadajú vládu, aby už predstavila pomoc s cenami energií
Okrem toho bude podľa neho celá európska ekonomika čeliť aj ďalším rizikám, medzi ktoré zaradil pretrvávajúci nedostatok niektorých dielov ako aj pracovnej sily. Ako zhodnotil zväz, fabriky majú problém získať nie že kvalifikovaných, ale vôbec nejakých zamestnancov. Privítali by zároveň zmeny v oblasti nakladania s odpadmi, v oblasti vzdelávania, či podpory vedy a výskumu.
Obavy o splnenie cieľov
Veľkým problémom Slovenska ostáva nedostatočná podpora nízko-emisných vozidiel. To podľa zväzu vyvoláva obavy, či budeme schopní splniť ciele, ktoré sme si spolu s ostatnými členskými štátmi Európskej únie stanovili, mnohé modely automobilov budú už totiž v roku 2030 len elektrické.
Aktuálne je na Slovensku okolo 9 500 elektromobilov, v roku 2025 by ich malo byť okolo 54 000. Rovnaký trend nárastu by mali mať aj nabíjačky, vďaka prostriedkom alokovaným v pláne obnovy by sa zvýšenie ich počtu malo podariť. Avšak do roku 2030 bude musieť ich absolútny počet vzrásť na štvornásobok súčasného stavu.
Výrobcovia áut volajú po rozvoji infraštruktúry pre alternatívne palivá, chýba sieť vodíkových čerpacích staníc
Na Slovensku pritom podľa zväzu chýba podpora kúpy elektromobilov a z hľadiska ich podielu na celom vozovom parku sú údaje za našu krajinu minimálne päťkrát menšie ako hlási väčšina európskych krajín.