S nástupom novej americkej administratívy prichádzajú aj nové clá, ktoré zasahujú slovenský automobilový priemysel. Slovensko, ktoré do USA vyváža predovšetkým osobné autá a ich komponenty, čelí podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka výzvam, keďže sektorové clá na dovozy áut z EÚ sa začali uplatňovať v plnej výške.
Spojené štáty sa minulý rok podieľali na celkových vývozoch áut zo Slovenska necelými 11 %, pričom význam amerického trhu pre slovenské vývozy áut rástol. V roku 2024 však vývozy áut do USA medziročne klesli o 13 %, čo prispelo k stagnácii celkových vývozov áut zo Slovenska.
Tento pokles bol podľa analytika ovplyvnený aj investičným cyklom domácich automobiliek, ktoré sa zamerali na rozvoj elektromobility, čo viedlo k dočasnému výpadku produkcie v jednom zo závodov.
Slovensko medzi krajinami s nadpriemerným poklesom produkcie áut
Globálna produkcia áut minulý rok jemne klesla o 1 %, pričom Európa zaznamenala pokles o 4,7 %. Produkcia áut v EÚ klesla o viac ako 6 %, zatiaľ čo vo východnej Európe mimo EÚ sa čiastočne zotavila.

Slovensko musí byť podľa Tomáša pripravené na možné dopady amerických ciel, tripartita sa zhodla na riešeniach - VIDEO
Slovensko sa podľa Koršňáka zaradilo medzi krajiny s nadpriemerným poklesom produkcie áut, s medziročným poklesom o 8 %. Pokles bol koncentrovaný do jedného zo štyroch závodov, ktorý prechádzal prestavbou výrobných liniek na produkciu elektromobilov.
Slovenský automobilový priemysel má však potenciál na ďalší rast
Napriek novým americkým clám sa podľa Koršňáka očakáva, že výroba áut na Slovensku tento rok porastie, pričom by mohla atakovať historické maximum viac ako 1,1 milióna áut. Meniť by sa mala aj štruktúra výroby. Zároveň sa očakáva presun od luxusných SUV k strednej triede áut pre európsky trh.

Slovensku hrozí strata desiatok tisíc miest v automobilovom priemysle, Fico podľa Šimečku ešte viac dusí ekonomiku
Ďalší rast produkcie sa očakáva po roku 2026 s nábehom produkcie v piatom závode, pričom celková výrobná kapacita by mala presiahnuť 1,5 milióna áut ročne. Tento vývoj podľa analytika naznačuje, že napriek súčasným výzvam má slovenský automobilový priemysel potenciál na ďalší rast a posilnenie svojej pozície na globálnom trhu.