Jeden z najväčších mergerov posledných rokov bude mať za následok zlúčený mega prístav. Ten sa stane ešte dôležitejším kontajnerovým prístavom (157 miliónov ton za rok), jedným z najväčších prístavov na prepravu sypkých materiálov a najväčším prístavom na prekládku vozidiel v Európe.
Okrem toho bude prístav prepravovať viac ako 15 % skvapalneného zemného plynu v Európe a zostane najdôležitejším európskym chemickým uzlom. Zároveň sa stane najväčším prístavom pre výletné lode v krajinách Beneluxu.
Celkovou prepravnou kapacitou 278 miliónov ton ročne sa zjednotený prístav zaradí medzi najväčšie prístavy sveta.
Veľký potenciál do budúcnosti
Aj napriek relatívnej vzdialenosti sa infraštruktúra prístavov nekončí vyložením nákladu z lodí. Tovar ďalej pokračuje po železniciach, cestách, či riekach do miesta určenia. To znamená, že služby prístavu využívajú aj zákazníci v našom regióne a ešte hlbšie prepojenie s ním by mohlo pomôcť diverzifikovať preťažené logistické kapacity v celej V4.
Vojna na Taiwane môže mať katastrofické dôsledky pre našu ekonomiku (komentár)
Podobne sa na problém pozerajú aj v Antwerpách, kde užšia spolupráca umožní konsolidovať udržateľný rast spoločného trhového podielu oboch prístavov. V záujme maximalizácie pridanej hodnoty zjednoteného prístavu sa bude Prístav Antwerpy-Bruggy usilovať o rozvoj a optimálne využitie vzájomného prepojenia. Železničná preprava tovaru medzi týmito dvomi miestami bude spojená, vnútrozemskými plavidlami v Severnom mori sa zoptimalizuje preprava v ústiach riek.
Predstavuje India spoľahlivého partnera pre EÚ? (komentár)
Na zozname priorít sú aj potrubné spojenia. Budú pokračovať strategické investície, napríklad nový morský plavebný komplex v Zeebrugge a ďalšia kapacita na prekládku kontajnerov v Antverpách. Práve potrubné spojenia majú potenciál dopomôcť k diverzifikácii importu zemného plynu a amoniaku v Nemecku.
Slovenské firmy a prístavy
Donedávna len Prístav Antwerpy, dnes aj Zeebrugge, organizujú každoročne takzvaný intermodálny trh pre české a slovenské firmy. Tieto udalosti dávajú možnosť slovenským prepravcom a exportérom spoznať infraštruktúru jedného z najväčších prístavov v EÚ, ako i prepojiť sa s novými obchodnými partnermi.
V súčasnosti kedy zažívame efekty hrdla fľaše v dôsledku výpadkov čínskych prístavov a vojny na Ukrajine, ktorá vytvorila celý rad rizík pre logistické spoločnosti, je diverzifikácia logistickej infraštruktúry v našom regióne viac ako vítaná.
Už pol roka mení vojna na Ukrajine našu ekonomiku (komentár)
Práve Slovensko má unikátnu polohu na Dunaji, ktorá ho prepája cez kanál Rýn-Main- Dunaj s regiónom Západnej Európy a tým pádom aj s belgickými prístavmi.
Na Slovensku tiež máme prekládku zo širokorozchodnej železnice, rozšírenie ktorej by sa mohlo stať obrovskou logistickou príležitosťou pre naše spoločnosti. Keďže dokážeme dopravne prepojiť východnú a západnú Európu ako križovatka obchodných ciest.
Autor je hlavným analytikom Rady slovenských exportérov.