Zotavovanie priemyslu môže negatívne ovplyvniť jesenná vlna pandémie, problémom je aj polovodičová kríza

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Priemysel, autá
Foto: archívne, SITA/Martin Havran

Jesenná vlna pandémie môže pribrzdiť zotavovanie priemyslu, avšak problémom zrejme bude podľa analytikov aj nedostatok čipov a polovodičová kríza. Priemyselná produkcia v júli vzrástla medziročne o 7,8 % a prekonala o 4 % aj hodnoty spred pandémie.

Analytička Wood & Company Eva Sadovská vníma júlový vývoj pozitívne, a to najmä v čase, kedy je už aj na Slovensku etablovaný pojem surovinová kríza. Niektorí producenti totiž aj majú pre koho vyrábať, ale nemajú z čoho.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

V prípade niektorých priemyselných výrobcov môže podľa Sadovskej nedostatok surovín a vstupov brániť vyššej produkcii ešte niekoľko mesiacov.

Situácia v automobilovom priemysle

Tradične silný automobilový priemysel, ktorý je zvyčajne jedným z najvýznamnejších motorov rastu, bol v júli až na štvrtom mieste. Svoju úlohu tu však podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mateja Horňáka zohrávajú aj letné celozávodné dovolenky, ktoré ovplyvňujú výkonnosť slovenských automobiliek.

Ďalším faktorom pôsobiacim na výkon v automobilovom priemysle je aj súčasný nedostatok polovodičov, avšak na základe dostupných informácii nebola podľa Horňáka júlová produkcia zasiahnutá tak výrazne ako v predchádzajúcich mesiacoch. Predovšetkým v máji, menej výrazne v júni.

Pribrzdenie európskeho priemyslu

Lepšia pandemická situácia v Európe podporená očkovaním pomáha podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka zdvíhať európsky dopyt. Na druhej strane, nové mutácie vírusu, či slabšia úroveň zaočkovanosti v niektorých krajinách vrátane Slovenska, môžu podľa neho zvýrazniť jesennú vlnu pandémie a opäť tak pribrzdiť zotavovanie európskeho priemyslu.

„Už druhá vlna pandémie však ukázala, že priemysel sa už so šírením koronavírusu pomerne dobre vysporiadal a ani prísne protipandemické opatrenia nemusia viesť k jeho významnému poklesu,“ poznamenal Koršňák.

Globálna polovodičová kríza

Stabilnému návratu slovenského priemyslu na predpandemické úrovne však bude podľa neho aj v nasledujúcich mesiacoch pravdepodobne brániť globálna polovodičová kríza. Nedostatok čipov by mal v nepravidelných intervaloch aj v treťom a štvrtom štvrťroku odstavovať časť produkcie tuzemských automobiliek.

Aktuálna surovinová kríza vznikla podľa Sadovskej pre pandémiu. Tá narušila dodávateľské a subdodávateľské reťazce. Zásoby na skladoch sa míňali, nové dodávky sa oneskorujú.

Hlavný dôvod obáv

„Mierny pesimizmus ohľadom budúceho vývoja priemyselnej výroby však vzbudzujú aktuálne výsledky indikátora dôvery v priemysle. V auguste tento ukazovateľ zaznamenal pokles, už druhý mesiac po sebe,“ povedala Sadovská.

Pričom hlavným dôvodom obáv slovenských priemyselníkov je práve očakávaný pokles výroby v nasledujúcich troch mesiacoch. Ich optimizmus môžu narúšať taktiež obavy z tretej vlny pandémie.

Slovensko je podľa Sadovskej ekonomikou so silnou orientáciou na priemyselnú výrobu. Priemyselná produkcia sa na HDP našej krajiny zvykne podieľať približne štvrtinovým podielom. Aj preto je práve priemysel ostro sledovaným odvetvím ekonomiky.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Eva SadovskáĽubomír KoršňákMatej Horňák
Firmy a inštitúcie Slovenská sporiteľňaUniCredit BankWood & Company