Prieskum zdieľanej a bezemisnej verejnej dopravy bol realizovaný v 42 európskych mestách. Výsledok odhalil, ktoré európske mestá majú najlepšie a ktoré najhoršie ekologické dopravné spojenia.
10 miest, ktoré využívajú bicykle v mestskom plánovaní
Clean Cities Campaign (CCC), skupina viac ako 80 organizácií, ktoré sa zasadzujú za mobilitu s nulovými emisiami, zostavila rebríček celkovo 42 miest. Cieľom správy, ktorá bola zverejnená v začiatkom júla, je sledovať dekarbonizáciu týchto mestských lokalít. V centre pozornosti boli zdieľaná doprava a možnosti cestovania s nulovými emisiami. Výsledky boli prekvapujúce.
Ako prebiehala analýza?
V prvom štvrťroku 2023 začala sieť CCC spolu s poradenskou spoločnosťou Ricardo Energy & Environment, ktorá sa zaoberá udržateľnosťou, zhromažďovať údaje o všetkých predstavených destináciách. Každá lokalita bola potom hodnotená desiatimi bodmi na základe rôznych faktorov vrátane dostupnosti zdieľaných elektrických áut, bicyklov a e-kolobežiek, počtu používaných bezemisných autobusov a množstva elektrických nabíjacích bodov.
Samotné mestá boli vybrané, pretože sú súčasťou diskusie o mestskej mobilite a majú k dispozícii dostatočné množstvo údajov. Najmenším zaradeným mestom bolo francúzske Lille s počtom obyvateľov 195 278 a najväčším Veľký Londýn s počtom obyvateľov 8 799 730.
Aké sú výsledky?
Pokiaľ ide o ekologickú verejnú dopravu, mnohých neprekvapí, že do prvej desiatky sa dostali mestá v Dánsku, Nórsku a Švédsku.
Na čele rebríčka je Kodaň, za ňou nasleduje Oslo, Paríž, Amsterdam, Hamburg a Helsinki. Miláno je siedme a prvé miesta uzatvárajú Lyon, Ľubľana a Lisabon.
Paríž, Helsinki, Lisabon a Brusel získali v rebríčku zdieľaných bicyklov a e-kolobežiek desiatku, zatiaľ čo Kodaň, Amsterdam a Ľubľana získali rovnaké skóre za zdieľanie elektromobilov.
Ani jedno mesto nezískalo plný počet bodov za autobusy s nulovými emisiami.
Päť najhoršie celkovo hodnotených miest je Edinburgh, Birmingham, Granada, Dublin a nakoniec Veľký Manchester.